Znám jednu dívku 4: Rebecca Saunders a hudba, která se nedá pověsit na zeď
„Největší hodnotou hudby je její neuchopitelnost,“ říká britská skladatelka žijící v Berlíně, která bude na konci května hostem Pražského jara. Jejím jazykem jsou zvuky, příběhem jejich tvarování.
Jakoby navzdory současným trendům jde hudba skladatelky, která nevypráví příběhy, ani se neschovává za společenské kontexty. Hudba podle ní neobsahuje žádné konkrétní obrazy: jejím úkolem je naznačovat a podněcovat. Píše kompozice, které se vzpírají nesosustředěnému poslechu: její skladby jsou vesměs dlouhé a obsahují řadu velmi tichých míst.
Rebecca Saunders letos přijede na festival Pražské jaro jako rezidentní skladatelka víkendu se současnou hudbou, který se koná již potřetí pod názvem Prague Offspring.
Součástí profilu Rebeccy Saunders jsou úryvky skladeb Unbreathed, Blue and Gray, To un Utterance – Study, Fury, Molly’s Song 3 a Skin. Cyklus „Znám jednu dívku“, věnovaný současným skladatelkám, připravuje Boris Klepal.
Související
-
Ženy a život s uměním. Film Tár s Cate Blanchett otevírá množství nepříjemných témat
Snad je to obraz blízké budoucnosti, ale možná také naprosté sci-fi. Pořad je věnován blížícímu se Mezinárodnímu dni žen a jejich postavení ve světě hudby a umění.
-
Na prahu věčnosti. Orchestr Berg zahrál ve strašnickém krematoriu
Čtyřdílná hudební meditace zakončená nádhernou ukolébavkou rozezněla prostor, kde se loučí se svými blízkými tisíce lidí.
-
Mezi zpěvem, sdělením a křikem. Expozice nové hudby a lidského hlasu
Koncertní procházka Besedním domem, drsné písně společenského svědomí, nová opera i hudební výlety do Bratislavy a do Ostravy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.