Ženy a život s uměním. Film Tár s Cate Blanchett otevírá množství nepříjemných témat

5. březen 2023

Postava fiktivní šéfdirigentky Berlínských filharmoniků ve filmu Tár stojí v centru vážné a zároveň kontroverzní studie o člověku v čele obří instituce. Zároveň však obrací pozornost k situaci skutečných žen, které se profesionálně věnují umění.

Před necelými dvěma týdny vstoupil do české distribuce film Tár. Jeho vybájená titulní hrdinka v podání Cate Blanchett má vlivnou pozici v nejvyšších patrech hudebního světa, je také celosvětově úspěšnou skladatelkou a etnomuzikoložkou. Vlivné pozice zneužívá k manipulacím a predátorskému chování, ale zároveň se sama stává obětí toxického prostředí. Film sklidil řadu oprávněně rozhořčených reakcí včetně obvinění tvůrců z lesbofobie. Zároveň ale poskytl dobrou příležitost podívat se na to, jak se v umění a s uměním žije reálným ženám.

Čtěte také

Ve Futurissimu hovoří o svých zkušenostech klavíristka a kulturní aktivistka Kristýna Znamenáčková a dramaturgyně Divadla Husa na Provázku, Theater Bremen a operní libretistka Viktorie Knotková. Autorkami hudby použité ve Futurissimu jsou skladatelky Carola Bauckholt, Nihan Devecioğlu, Justė Janulytė, Ivana Loudová a Pauline Oliveros.

autor: Boris Klepal
Spustit audio