Tajemná zahrada pod turínskými kopci. Vlastní dům architekta Sergia Jarettiho ukrývá fantastická kreativní tajemství
Architekt Sergio Jaretti byl stejně jako jeho kolega Elio Luzi žákem legendárního designéra a životního optimisty Carla Mollina na turínské polytechnice. Po studiích si společně založili ateliér Luzi & Jaretti a začali objevovat kouzlo volné architektonické exprese. To je nejmarkantněji vyjádřeno v jednom z jejich prvních společných projektů, bytovém domě Casa Obelisco nedaleko centra města.
Manželka Sergia Jarettiho pracovala v té době na teoretické stati o španělském architektovi Antoniu Gaudím a architekti neváhali využít tuto inspiraci pro svůj projekt. Navrhli značně eklektický činžovní dům, přetékající organickými tvary a expresivními dekorativními prvky. Výsledkem byla bezprecedentní symbióza modernismu a organické secese, která se v této době uchytila v Itálii jako styl „neo-liberty“.
Později se tvorba Sergia Jarettiho a Elia Luziho začala měnit směrem k radikálnějším tendencím. Během šedesátých let navrhli mnoho elegantních nájemních domů po celém Turíně. Jsou také autory ikonických moderních dominant města, například obytných věží Pitagora nebo Mirafiori, které byly většinou konstruovány ze strukturálního cihlového zdiva.
Ze stejné doby druhé poloviny šedesátých let pochází také vlastní dům Sergia Jarettiho, který pro svou rodinu postavil na úpatí kopce Monte Aman. Dům je rafinovanou sochařskou kompozicí složenou z pálených a perforovaných cihel. Za zdmi se skrývá stejně eklektický a dekorativní svět. Čisté pravoúhlé cihlové zdi poskytly prostor pro dekoratérskou invenci a kombinaci všech možných stylů i multikulturních vlivů. Afghánské koberce visí v ložnici a leží na podlaze obývacího pokoje, starožitný nábytek stojí vedle modernistických kreací samotného architekta nebo art decových skříní po rodičích.
Bohatost, tvarová frivolnost a neortodoxní přístup v tomto obytném interiéru charakterizují nejenom tvůrčí principy svého autora, ale i celé generace turínských modernistů. Jaretti pokračoval ve své práci ještě v roce 2017, kdy se mi dům podařilo navštívit. Za svou kariéru postavil desítky realizací a navrhl celou řadu nábytkových objektů, především pro značku Bonetto, ve které v šedesátých letech působil jako kreativní ředitel. Jeho experimentální návrhy z té doby se svou estetikou řadí k výstřelkům radikálního italského designu.
Sergio Jaretti, jeho kolega Elio Luzi, který si postavil vlastní dům hned vedle, a další tvůrci jako byli Gabetti & Isola nebo Campo & Graffi, patří k velmi specifické turínské modernistické škole, která na rozdíl od prominentní milánské scény, nebyla doposud nikdy zcela zmapována.
Související
-
Dynamické formy rodinné rezidence a ateliéru švýcarského architekta Andrého Studera
Dodnes perfektně zachovalý dům s mnoha původními detaily je dílem jednoho z nejvýznamnějších švýcarských architektů minulého století.
-
Architektonický skvost, v jehož ložnici strávil romantické chvíle i Elvis Presley
Architektura House of Tomorrow stimulovala vývoj moderního stavitelství a představovala v době svého vzniku ultramoderní řešení hodné obdivu dodnes.
-
Restaurace Tantris v Mnichově. Kultovní místo pro gurmány z celého světa
Někdy se o ní hovoří jako o nejlepší restauraci v Německu vůbec, a to nejenom díky originální gastronomii, ale i unikátní architektuře švýcarského mistra Justuse Dahindena.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.