Synergie a sebeorganizace v přímém přenosu. Závěrečný koncert Pražského jara nabídl premiéru Superorganisms Miroslava Srnky

3. červen 2024

V Roce české hudby patřil závěr festivalu Pražské jaro tvorbě českých skladatelů. Zazněla díla Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka nebo Josefa Suka a také evropská premiéra kompozice Superorganisms Miroslava Srnky. Napsal ji na společnou objednávku Berlínských filharmoniků, NHK Symphony Orchestra Tokyo, Los Angeles Philharmonic, Orchestre de Paris a České filharmonie. 

PROGRAM
Miroslav Srnka: Superorganisms (evropská premiéra)
Leoš Janáček: Putování dušičky pro housle a orchestr
Antonín Dvořák: Mazurek pro housle a orchestr op. 49
Josef Suk: Praga, symfonická báseň op. 26

INTERPRETI
Česká filharmonie
David Robertson –  dirigent
Josef Špaček –  housle
O přestávce vysíláme rozhovor se skladatelem Miroslavem Srnkou, který vede Michaela Vostřelová.

Dvacetiminutové dílo vznikalo před dvěma lety, tedy v době, která podle jeho slov nemůže vyřešit svoje problémy bez semknutí lidského superorganismu. Skladatel se ale nesnaží svým dílem přinést konkrétní řešení. Tvorba je pro něj způsobem, jak přijmout osobní zodpovědnost. „Z mého pohledu je nepochopitelný a nepřijatelný postoj se o svět kolem sebe nezajímat. A každý by tak dle mého měl činit na poli, na kterém má šanci něco říct nebo posunout,“ říká skladatel.

Superorganisms jdou do abstrakce, upozorňují na komplexní vztah individua a kolektivu v 21. století. Příkladem jsou superorganismy v přírodě. Společenství mravenců, včel, korálů i hub mohou fungovat jen díky synergii a sebeorganizaci.

Spustit audio

Související