Byčkov a Mahler. Jubilejní 80. ročník Pražského jara vyvrcholí monumentální Symfonií tisíců

2. červen 2025

Osmá symfonie Gustava Mahlera pro osm sólistů, dva smíšené sbory, dětský sbor a monumentální orchestr s varhanami si vysloužila podtitul „Symfonie tisíců“. A právě tímto monumentálním celovečerním dílem bude 2. a 3. června v Obecním domě v Praze slavnostně zakončen 80. ročník festivalu Pražské jaro. Nastudování se ujal šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov.

Čtěte také

Je to zcela jistě nejohromnější Mahlerovo dílo. On sám, když ji komponoval, o této symfonii prohlásil, že je to naprosto nejdůležitější věc, jakou kdy vytvořil. Legenda o této symfonii se zrodila díky názvu – Symfonie tisíců. Ten jí dal muž, který uspořádal její vůbec první provedení v roce 1910 Mnichově. Když se tedy řekne Mahlerova Osmá, většině lidí se vybaví obrovská „zoologická zahrada“ postav, obrovský prostor, který je nutný k provedení tohoto díla. Mahler sám byl ve skutečnosti zděšen, když viděl, jakým způsobem se jeho dílo propaguje. Přirovnal to k populárnímu americkému cirkusu, což byl takový McDonald’s tehdejší zábavy. A zkrátka si nepřál, aby jeho hudba byla s něčím takovým spojována. Co je ale nesporné, to je obrovská složitost tohoto díla. A zároveň nás dodnes fascinuje textová konstelace, kterou Mahler zvolil. Pro první část je to starobylý latinský hymnus, který v době vzniku symfonie existoval už tisíc let. Ve druhé části pak slyšíme závěrečnou scénu z Goethova Fausta. Až do dnešních dnů existují lidé, kteří tvrdí, že mezi těmito dvěma částmi neexistuje žádné propojení – a naopak ti, kteří tvrdí, že spojení tu zcela jistě je. Je to opravdu fascinující téma. Podle mého názoru to spojení existuje – a je duchovní povahy. A právě to dělá tuto symfonii mimořádně aktuální. Kvůli tomu zápasu, který my lidé dnes každý den svádíme ve světě kolem nás. Každý den přináší nové výzvy a ukazuje nám, že čistě materiální existence nemůže přinést štěstí, pokud není podložena hodnotami – třeba kulturními. To téma je zdánlivě vzdálené Mahlerově Osmé symfonii – a přece s ní zcela souvisí.“

Zahajovací koncert MHF Pražské jaro 2025, Semjon Byčkov

Semjon Byčkov se už více než padesát let věnuje hudbě. Mahlerovu Osmou symfonii, ale nikdy nechtěl dirigovat…

Samozřejmě jsem si v průběhu těch let mohl její provedení nějak zařídit, ale nedokázal jsem si v sobě zodpovědět mnoho otázek, které tato symfonie vyvolává. A tak jsem si vždycky řekl, že bude lepší ji nedělat. Jenže pak přišlo splněné přání v podobě projektu nahrávání kompletního cyklu Mahlerových symfonií s Českou filharmonií – a já si uvědomil, že bez Osmé se to samozřejmě neobejde. A tak jsem se stal tak trochu vězněm vlastních tužeb. Poprvé jsem tak tuto symfonii dirigoval před rokem – bylo to v Hamburku, v budově Labské filharmonie s hamburskými hudebníky. Mimochodem, někteří zpěváci, kteří budou zpívat v tomto díle na Pražském jaru, byli i tam. Intenzivně jsme se na to tehdy připravoval. Mahlerová Osmá opravdu není dílo, kterým se začnete zabývat týden před koncertem. Byla to pro mne ve výsledku obrovská zkušenost a nezapomenutelná událost – ne proto, že bych tuto symfonii dirigoval tak skvěle, ale proto, že jsem se ocitl uvnitř toho ohromujícího zvukového a hudebního organismu. To byla ta síla, ten zážitek.“

Mahler sám o tomto díle napsal: „Představte si, jak celý vesmír začíná znít a dunět“…

Čtěte také

Už to nejsou lidské hlasy, ale planety a slunce, které se otáčejí na svých drahách. A to je – podle mě – naprosto výstižné zachycení dojmu, který tato skladba v nás vyvolává. Zvláště první část – a úplný závěr části druhé. Ale byla by chyba domnívat se, že nás ohromuje jen svou hlasitostí. To, co Mahler chtěl vytvořit, byl znovuzrozený vesmír – vesmír v neustálé proměně. A tak ta největší výzva, pro nás všechny, pro zpěváky, sbor, pro orchestrální hráče, spočívá v tom, že když přejdeme přes ty opravdu silné a svým způsobem ohlušující pasáže a dostaneme se k velmi tichým místům, musíme v sobě najít to ticho, ten klid, abychom to dokázali skutečně vyjádřit. A právě kontrast mezi obrovskou energií hlučných částí a něhou těch tichých dělá tuto skladbu tak výjimečnou.“

Semjon Byčkov a Česká filharmonie

V tomto monumentálním díle Semjon Byčkov vnímá také silnou vazbu na Mahlerovu manželku Almu Mahlerovou…

Ta symfonie je o nich. Je věnována právě Almě. Když se podíváme na Mahlera, jeho hudba je velmi autobiografická. Je spjata s jeho životem. A my víme, že konkrétně tato symfonie odráží i krizi Mahlerova manželství, která možná začala již dříve. Alma byla velice nadaná žena. Sama studovala kompozici u Zemlinského. Ten byl do ní dokonce zamilovaný. Ona ale jeho city neopětovala a zamilovala se do Mahlera. Když pak souhlasila se sňatkem, musela akceptovat Mahlerovu podmínku, že v jejich rodině bude pouze jeden skladatel. Na to existuje i důkaz v jeho dopise. Alma tedy musela potlačit své nadání a smířit se s tím, že bude pouze manželkou a také matkou dětí. Dnes je to pro nás možná těžké pochopit, ale tehdy se to zkrátka očekávalo. Každopádně ty pocity, že nemůže naplno tvořit, že se nemůže se naplno realizovat, v ní zcela jistě zanechaly určité rány.

Semjon Byčkov navíc v Mahlerově Osmé symfonii cítí hluboké spojení s hudbou Johanna Sebastiana Bacha…

Čtěte také

Proč tomu tak je? Bach je podle mne také někdo, kdo ve své hudbě oslovuje celý vesmír – jak v rovině fyzické, tak i duchovní. Planety, bytosti na nich, jejich vztahy, konflikty. A také všechny stránky lidské povahy – a vlastně jakékoli povahy, nejen lidské – to všechno je v Bachově hudbě přítomné. Máte pocit, jako by po ní nemělo už nic existovat. Ale samozřejmě: život jde dál. A kdo po Bachovi dosáhl téhle úrovně? Člověk musí vzpomenout třeba na Beethovena – na jeho Missu solemnis. Nebo na Wagnera – na Parsifala. A nevyhnutelně také na Mahlerovu Osmou symfonii – v ní je totiž znovu osloven, vyjádřen – a v jistém smyslu i vysvětlen celý vesmír.“

Na provedení Mahlerovy 8. symfonie se vedle Semjona Byčkova podílejí sólisté Sarah Wegener (soprán), Kateřina Kněžíková (soprán), Miriam Kutrowatz (soprán), Stefanie Irányi (mezzosoprán), Jennifer Johnston (mezzosoprán), David Butt Philip (tenor), Adam Plachetka (baryton) a David Leigh (bas), a dále Pražský filharmonický sbor (sbormistr: Lukáš Vasilek), Český filharmonický sbor Brno (sbormistr: Joel Hána), Kühnův dětský sbor (sbormistr: Jiří Chvála) a Česká filharmonie.

autor: Daniel Jäger
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat