Skromné jubileum francouzsko-českého setkávání. Festival Sněz tu žábu vstoupil do svého pátého ročníku
V pořadu Reflexe. Divadlo! se divadelní publicista Lukáš Křížek zaměřil na průběh a reflexi pátého ročníku festivalu francouzského divadla Sněz tu žábu / Mange ta grenouille, který se konal od 10. do 12. května v pražském Studiu ALTA.
Tři české prostory, 59 francouzských hostů, překlad 24 dramatických textů, přečtení více jak 600 her, odklikáno více než 17.500 řádků titulků, mobilizace českých divadelníků a tvůrců. To je festival francouzského divadla Sněz tu žábu / Mange ta grenouille, který oslavil své skromné jubileum. Již pátým rokem vzniká snaha vzbuzovat zájem o současnou frankofonní dramatiku a budovat tak umělecko-tvůrčí most mezi dvěma zeměmi. Důkazem je také inverze festivalu – Na skok do Prahy, který se v kulturním centru Anis Gras v Paříži bude konat již podruhé, a to v září 2019.
Čerstvé „dramatické“ jednohubky
Festival každoročně vypisuje výzvu francouzským autorům, jejichž vybraná část bude přeložena, uvedena a nabídnuta českým divadlům a dramaturgům. Významnou součástí programu jsou „čerstvé jednohubky“ – úryvky textů, které se bohužel nevešly a nebyly přeloženy celé pro účel scénických skic, jež hlavní dramaturgickou linku festivalu dovršují.
Současně jsou zde uváděny nově přeložené hry pro děti o mládež. Jako již tradičně – chybět nemohla ani následná diskuze s tvůrci a odborníky na danou problematiku, kde se kromě témat a zpracování řešili možnosti scénování, věk herců a s ním související výklady či určování cílového publika.
Původní francouzské inscenace
Jedním z pilířů festivalu je hostování původní francouzské inscenace. Titulem letošního programu byla inscenace TIMON/TITUS hereckého kolektivu OS'O. Jedná se o autorskou adaptaci Shakespearových her Timon Athénský a Titus Andronicus. Nejen o Shakespearovi, ale i o vzniku inscenace a tématu dluhu v celospolečenském kontextu promluvil sám režisér David Czesienski.
V průběhu té práce, nebo když jsme začali na inscenaci pracovat, tak jsme si vlastně všichni prošli nějakým vnitřním procesem, vnitřní poutí. Jde vlastně o myšlenky a představy, předsudky, kterých se obtížně zbavujete.
Festival završily dvě scénické skici – Namaran Laury Tirandaz a Průvodce sexuální výchovou pro nové tisíciletí Oliviera Sylvestra. Hry se mj. zabývají tématem paměti, motivem je určité vzpomínání.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Šedivý pokoj, Čmoud nebo Návěstí. Povídky Stefana Grabińského, klasika polské fantastické literatury
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
-
Ngaio Marshová: Zpěv v ráhnoví. Pátrání po úchylném vrahovi žen
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor

Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.





