Přední osobnost katalánského modernismu. Luxusní bytové komplexy v Barceloně vystavěl Antoni de Moragas i Gallissà
Studia architektury zakončil Antoni de Moragas i Gallissà na Technické univerzitě v Barceloně v roce 1941. Jeho poválečná kariéra poté odrážela změny v chápání moderní architektury, která se v této době začala proměňovat směrem k plastičtějším a organičtějším formám. Společně s mladými architekty Joaquimem Gilim, Oriolem Bohigasem, José Antonio Coderchem či Josepem Maria Sostresem ze skupiny Grupo R se na počátku padesátých let zabýval především bytovými problémy Barcelony.
Od té doby bude nejenom navrhovat velké městské obytné celky, ale věnovat se také osvětě moderní architektury. A to prostřednictvím přednášek a konferencí, na které se mu podaří dostat velká jména evropského modernismu včetně finského architekta Alvara Aalta, milánského mistra Gia Pontiho nebo britského historika Nikolause Pevsnera. I ve své vlastní tvorbě oponuje přílišné racionalitě mezinárodního modernistického stylu a obdivuje především skandinávskou organickou architekturu.
Expresivní a organický charakter mají i jeho vrcholné obytné stavby ze šedesátých let minulého století, kterých postavil v Barceloně hned několik. Ta nejvýraznější a nejrozsáhlejší se nachází na via Augusta v centru města a byla vybudována mezi lety 1966 a 1968. Jedná se o celý obytný blok s několika vchody z různých stran a vnitřními propojenými dvory. Železobetonový skelet Moragas vyplnil cihlovým zdivem a obložil různobarevnými keramickými dlaždicemi, jejichž barvy i geometrické ornamenty se proměňují v odlišných částech budovy.
Architekt ve svém projektu, který vytvořil s kolegou Francescou de Riba i Salasem, změkčuje jasný racionalistický řád dekorativními detaily. Nejvýrazněji se objevují v jednotlivých prostorných vstupních halách, ve kterých Moragas rozehrál velkorysý moment architektonické exprese. Stěny jeho lobby jsou pokryté nakoso postavenými cihlami vytvářejícími působivou reliéfní strukturu. Cihly doplňují dlaždice a výrazná svítidla na zdech a na stropě v podobě jakýchsi rozvětvených struktur. Architekt v těchto vstupních prostorách, které jsou dodnes zachované, vytvořil bohatou mozaiku barev a tvarů, působivé umělecké dílo, které vizuálně obohacuje každodenní život místních obyvatel.
Související
-
Kostel Sv. Anselma v Tokiu. Vrcholné dílo průkopníka japonské moderny Antonína Raymonda
Antonín Raymond, který se narodil v Kladně a za svou prací cestoval po celém světě, byl skutečným světoobčanem. Jeho život připomíná dobrodružný román.
-
Jedno z nejkrásnějších muzeí na světě. Adam Štěch nás tentokrát zavede do Mexico City
Národní muzeum antropologie v Mexico City bylo slavnostně otevřeno 17. září 1964 po pouhých 19 měsících stavby. Stojí za ním architekt Pedro Ramírez Vázquez.
-
Radikální brutalismus uprostřed tradičního Londýna – to je dům architekta Briana Housdena
Dům Briana Housdena na severu Londýna je výjimkou klasického britského brutalismu. Svými experimentálními proporcemi narušuje tradiční ráz poklidné čtvrti Hampstead.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.