Od windsurfingu k divadlu. Nejspokojenější jsem, když se při zkoušení přijde na principy, které mě nenapadly, říká scénograf Dáda Němeček
Jít do divadla je pro něj výrazně intenzivnější zážitek než jít do kina. I proto své scénografické nápady často a rád sdílí s divadelními režiséry, například s Jiřím Havelkou. Baví ho, když scéna vzniká za pochodu, a i proto bývá přítomen na všech zkouškách. Jeho doménou nejsou jen „pevné“ nápady, ale i práce se světlem. Někdejší vynikající windsurfer a vystudovaný scénograf Vladimír Dáda Němeček byl ve Vizitce hostem Ondřeje Cihláře.
Rok 2017, inscenace Vražda krále Gonzaga, Dejvické divadlo. Původně mělo pódium dotvářet mnoho výtvarných artefaktů včetně speciálně uzpůsobených strojů. Během zkoušení si ale inscenace v režii Jiřího Havelky začala říkat o výrazně střídmější, civilní scénu.
Ačkoliv to pro scénografa Dádu Němečka ve výsledku znamenalo, že pryč šlo v podstatě skoro vše, s čím do spolupráce s Dejvickým divadlem přišel, nenaštval se. Ba naopak, už před dvaceti lety v pražské Ypsilonce spolu s Havelkou začali vyvíjet metodu takzvané otevřené scénografie. „Jako scénograf navrhnu nějaké prvky, ale jejich funkčnost mi pomůžou objevit až herci a režisér v samotné akci. Nejspokojenější jsem, když se při zkoušení přijde na principy, které mě nenapadly. Když napadnou třeba herce, osvětlovače nebo dramaturga,“ vysvětluje.
V současné době můžeme Němečkovu scénografickou práci vidět kromě Dejvického divadla také v Divadle Na Jezerce – o této scéně mluvil ve Vizitce detailně – , v brněnském HaDivadle anebo ve filmu Mimořádná událost. Při natáčení vzali do hry spolu s režisérem Havelkou ledkovou technologii budoucnosti.
Nechtěl jsem být pán s vínovým sakem
Cesta scénografa a filmového architekta Němečka k divadlu je cestou ke svobodě. Od dvou do pěti let žil s rodiči v Londýně, kam se uchýlili po invazi vojsk Varšavské smlouvy. Otce – velmi schopného lékaře – nicméně v Anglii neustále přesouvali z místa na místo, rodina se během tří let stěhovala třináctkrát.
Tlak, umocněný atakem tajných služeb, pan Němeček neustál a vrátil se do Československa. Režim mu po návratu zničil kariéru i zdraví, dopad měla situace i na dospívajícího Dádu. Býval by rád studoval umělecký obor, přihlásit se ale směl je na České vysoké učení technické, které kdysi studovala jeho maminka. Školu záhy opustil ve prospěch FTVS, kde zůstal tři roky. Paralelně se na téměř profesionální úrovni věnoval windsurfingu, s nímž sjezdil kus Evropy.
Pak ale přišel rok 1989. „Dýchla na mě svoboda. Uvědomil jsem si to hlavně přes peníze, tehdy jsme si s kamarádem řekli, že si nějak musíme zajistit bydlení. Vymysleli jsme obchodní společnost a za rok vydělali na byt,“ vzpomíná na dobu, kdy vyráběli speciální sportovní čelenky. „Došlo mi, že člověk má život ve vlastních rukách. Nechtěl jsem být pán ve vínovém saku, které jsem doopravdy měl. Šel jsem po tom, co jsem doopravdy toužil dělat, což bylo divadlo.“ Scénografie na pražské DAMU byla tak jediným oborem, který nakonec dostudoval.
Čtěte také
Scénografické principy a práci se světlem, podle Němečka stále nedoceněný obor plný možností, používá i v komerční tvorbě, pracuje totiž také coby designér prezentací jedné zahraniční značky dentální hygieny. Všechno, co se naučil o designu, světlech a stavitelství, teď také vkládá do navrhování dispozic jednoho pražského domu. Jeho majitel si totiž přál bydlet v úzkém kontaktu s koňmi. Jak na to? I to Dáda Němeček ve Vizitce vysvětlil.
Související
-
Bomby padaly kousek od našeho domu. Od té doby vím, že všechno je dočasné, říká scénograf Stojčevski
Jako malý kluk si Dragan Stojčevski rád stavěl bunkry z křesel a deky. Láska k zabydlování prostoru mu zůstala, jen se přetavila v práci pro divadlo.
-
David Bazika: Fotky z internetu jsou past, která scénografa odvádí od příběhu
Scénograf, architekt a rodák z Prahy svůj život přesunul do Ostravy. Pracuje pro divadla napříč republikou, pro film i televizi, za sebou má architektonické realizace.
-
Detroit jako město obživlých duchů. Ze života v něm stále čerpám, říká Markéta Fantová
Markéta Fantová pochází ze scénografické a architektonické rodiny, ostatně oběma oborům se věnovala. Zvítězila scénografie, tu provozovala, vyučovala a dnes popularizuje.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.