Od plastů ke stromům. Nábytkářská tvorba architekta a designéra Cesara Leonardiho byla součástí celosvětové revoluce kosmického věku

9. únor 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Architekt a designér Cesare Leonardi v roce 1995

Minulý týden zemřel ve věku 85 let italský architekt a designér Cesare Leonardi. Společně se svou kolegyní Francou Stagi byl předním designérem své generace. Organicky zakroucené křeslo Ribbon nebo houpací lehátko Dondolo. To jsou dva z nejznámějších návrhů designérské dvojice Cesare Leonardi a Franca Stagi, která byla velmi aktivní na poli nábytkového designu především ve zlaté éře italské moderní kultury.

V šedesátých letech přišly ke slovu plasty a Cesare Leonardi a Franca Stagi s nimi okamžitě začali pracovat. I dvě zmíněné ikony italského designu jsou vyrobeny z plastů. Křeslo Ribbon tvoří plastová skořepina ve tvaru mašle spočívající na tenké ocelové konstrukci. Dondolo z roku 1967 je pro změnu celoplastové. Dodnes je typickým příkladem optimistických ideálů generace šedesátých let, která věřila, že právě plasty budou zářivou budoucností lidstva.

Lehátko Dondolo z roku 1967 designéra Cesara Leonardiho

Cesare Leonardi se narodil v roce 1935, vystudoval univerzitu ve Florencii, kde diplomoval v roce 1970. Již předtím však pracoval pro architekta Marcella D‘Oliva v Udine a v roce 1963 založil své studio s partnerkou Francou Stagi. Společně navrhli celou řadu významných výrobků, včetně nábytku a svítidel. Jejich tvorba je v tomto ohledu typickým příkladem hnutí space-age (design kosmického věku). Dnes jsou výrobky jako právě zmíněné křeslo Ribbon a lehátko Dondolo součástí prestižních muzeálních sbírek včetně Muzea moderního umění v New Yorku a Victoria & Albert musea v Londýně.

Ilustrace z publikace L’Architecture des arbres designéra Cesara Leonardiho

V pozdějších letech, kdy se Leonardi usadil v Modeně, se dvojice začala věnovat i alternativnějším přístupům k designu. Začali opět používat spíše přírodní materiály a vytvářet kolážovitě koncipované dřevěné židle a další výrobky. To například ukazuje kolážovitá série sedacích objektů Solidi z osmdesátých let. Zároveň svou pozornost upřeli k tvorbě parků a urbanismu.

Na to v roce 1982 navázala společná autorská publikace L’Architecture des arbres (Architektura stromů), která obsahuje více jak 550 kreseb 212 druhů stromů, zobrazených jak s listím, tak i bez listí. Tato překrásná exkurze do světa stromů je zcela vyčerpávajícím atlasem stromů, včetně různých diagramů, kreseb plodů a dalších detailů. V roce 2018 byl reprint knihy vystaven v rámci prezentace italského pavilonu na Londýnském bienále designu. Tvorba Cesara Leonardiho a Francy Stagi je v současném světě utápějícím se v ekologických katastrofách tak aktuálnější než kdy předtím.       

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související