Návrat kultovního přelomu tisíciletí. Nakladatelství Phaidon vydává obsáhlou publikaci o časopisu Nest
Mezi lety 1997 a 2004 vyšlo 26 čísel magazínu Nest. V té době zcela proměnil svět publikování designu, interiérů a architektury. Jeho zakladatel Joe Holtzman byl skutečný vizionář a v podstatě o dvě dekády dříve předpověděl existenci současných nezávislých magazínů. O výjmečném časopise referuje Adam Štěch.
O magazínu Nest jsem se poprvé dozvěděl v italské Ligurii, kde jsme byli s kolegy v létě v roce 2012 navštívit našeho dobrého přítele, sběratele a historika designu Fulvia Ferrariho v jeho letním domě nedaleko Finale Ligure. Během dne jsme mapovali lokální architekturu a řemesla a po večerech jsme si povídali o designu. V tu chvíli vytáhl Fulvio jeden večer staré číslo magazínu Nest a začal vyprávět: „Joe Holtzman založil časopis Nest v New Yorku v devadesátých letech a já jsem do něj občas přispíval. Byla to ve světě interiérů naprostá bomba. A také dával za články opravdu dobré honoráře. V tomto čísle publikoval článek o mém domě zde v Ligurii.“
Magazín mě na první pohled okamžitě zaujal, tím spíše, že jsem o něm nikdy před tím neslyšel. Křiklavý postmoderní grafický design, reklamy předních módních značek a reportáže z často bizarních a předekorovaných interiérů z celého světa. Uvědomil jsem si, že vidím časopis, jehož styl velmi připomíná tehdejší novou vlnu alternativních časopisů, které začaly kolem roku 2010 vycházet. Byly to například Apartamento nebo Pin-UP, které definovaly podobu nového stylu interiérové publicistiky.
Ale magazín Nest tu byl už řadu let předtím. Holtzman spolupracoval s vybranými editory a novináři z celého světa, angažoval umělce a fotografy, a to vše ještě před globálním světem internetu. Za tím vším ale stála především geniální myšlenka Joea Holtzmana, který obsahem svého časopisu vytvořil novou alternativu k nablýskaným interiérovým časopisům a jejich zálibě v luxusních domech a jejich slavných obyvatelích. Ve svém magazínu představoval Holtzman naprostý opak: zvláštní, undergroundové, netradiční a excentrické prostory, které bychom v konvenčních časopisech v této době nenašly. Fred A. Bernstein psal na stránkách New York Times o Nestu: „Holtzman věřil, že iglú, vězeňská cela nebo dětský podkrovní pokoj mohou být stejně působivé jako pokoj slavného návrháře.“
Teď můžete revoluční svět magazínu Nest objevit i vy v knize The Best of Nest, kterou vydalo britské vydavatelství Phaidon ve spolupráci s editorem Toddem Oldhamem. Na 542 stranách se můžete ponořit do alternativního světa interiérů a poznat překvapující styl jakým způsobem o nich psal jeden z nejkompromisnějších magazínů historie designu.
Související
-
Revoluce ohýbané překližky. Londýnská značka Isokon Plus představila re-edici známého stolu
Stůl, vyrobený z organicky zaoblených kusů překližky, je jedním z méně známých návrhů maďarského architekta a nábytkového designéra navrhl Marcela Breuera.
-
Ocenění Designéra roku si odneslo politicky i ekologicky odpovědné studio Formafantasma
Jako každý rok v lednu představil i letos prestižní britský magazín Wallpaper své favority světa architektury a designu za rok 2020.
-
Totální prostor současného designu. Adam Štěch představuje výstavu Total Space v Curychu
Kurátorka a kritička designu Matylda Krzykowski vytvořila společně se švýcarským kurátorem Damianem Foppem výstavu Total Space v Museum für Gestaltung v Curychu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
![hurvinek.jpg hurvinek.jpg](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/4c83e43279b642121b870ce888c62be8.jpg?itok=5JPOJ2vm)
![](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/4247ad974925176a3765341e86733918.jpg?itok=ZPQ_6MMg)
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka