Efektivnější řešení pro naše životy. Ocenění Designéra roku si letos odneslo politicky i ekologicky odpovědné studio Formafantasma
Andrea Trimarchi a Simone Farresin začali společně pracovat při studiích na slavné akademii designu v Eindhovenu. Od počátku vnímali design jako nástroj, kterým mohou komentovat společenská dění, sociální problémy, příběhy či přírodní a historické fenomény, podstatu materiálů a propůjčovat tak předmětům zcela nové funkce a významy.
Ve svém společném diplomovém projektu Moulding Tradition z roku 2009 se designéři zabývali tradičním sicilským řemeslem, konkrétně zpracováním keramiky Teste de Morte, nádobami ze 17. století, na nichž se objevovaly groteskní portréty Maurů. Použitím tohoto motivu a aplikace portrétů současných reálných afrických uprchlíků směřujících přes Sicílii do Evropy se pokoušejí skrze historické tradice komentovat aktuální dění a zamýšlí se nad problematikou italské, respektive imigrační politiky.
Od té doby už uběhlo více jak 10 let a studio si vydobylo výsadní postavení na globální scéně. Magazín Wallpaper loni zaujala především jejich výstava Cambio v londýnské galerii Serpentine. Studio tam představilo výsledky svého komplexního výzkumu dřeva a lesního hospodářství. Formafantasma se stalo teprve třetím designérským uskupením vůbec, kterému se otevřely sály této významné londýnské instituce zaměřené výhradně na volné výtvarné umění.
Ostatně v tvorbě Formafantasmy se obě polohy výrazně prolínají a jejich současné projekty připomínají spíše konceptuální umělecké instalace nebo politicky agitační umění než klasické designérské produkty. Tak například v kolekci Botanica využili přírodní polymery, z nichž vytvořili zcela nové materiály podobné plastům. Naopak jejich projekt Ore Stream z roku 2017 se například zabýval recyklací drahého počítačového hardwaru do podoby vysoce estetických interiérových objektů.
Ve své zatím poslední výstavě Cambio se designéři zaměřili na komplexní zmapování současné těžby dřeva a jejího vlivu na společnost. Celá expozice připomínala spíše výzkumný projekt, který doprovázelo mnoho rozhovorů s jednotlivými odborníky, příklady z praxe, vzorky nejrůznějších dřev i historické reference a řemeslné předměty ze dřeva. Jednou z nejzajímavějších sekcí výstavy byla ukázka nejrůznějších dřevěných produktů prodávaných ve Velké Británii. Designéři všechny analyzovali a zamysleli se nad jejich etičností a ekologičností v souvislosti jakým způsobem a z jakého materiálu byly vyrobeny. Veškeré exponáty byly vystaveny na speciálním mobiliáři vyrobeným ze stromů poškozených při vichřicích ve Val di Fiemme v italských Alpách v roce 2018.
Díky své politické a společenské odpovědnosti otevírá studio Formafantasma svět designu dokořán a stejně tak jako věřili modernističtí idealisté ve dvacátých letech, že design může pomoci zlepšit naše životní prostředí a vytvořit spravedlivou a demokratickou společnost, zabývají se tímto tématem Andrea Trimarchi a Simone Farresin i dnes. Místo návrhů moderních židlí a stolů k tomu ale používají komplexní výzkum, data a jejich atraktivní výtvarné zpracování. Studio Formafantasma představuje nový typ designéra, který může místo krásných věcí analyzovat data a na základě nich hledat efektivnější řešení pro naše životy.
Související
-
Totální prostor současného designu. Adam Štěch představuje výstavu Total Space v Curychu
Kurátorka a kritička designu Matylda Krzykowski vytvořila společně se švýcarským kurátorem Damianem Foppem výstavu Total Space v Museum für Gestaltung v Curychu.
-
V věku 98 let zemřela ikona space-age designu Pierre Cardin. Definoval estetiku 60. a 70. let
Proslavil se zejména pro své futuristicky koncipované oděvy ze šedesátých a sedmdesátých let. Vliv designu Pierra Cardina však sahá daleko za hranici módy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.