Ve věku 98 let zemřela ikona space-age designu Pierre Cardin. Definoval estetiku šedesátých a sedmdesátých let

5. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Pierre Cardin sedící za stolem svého vlastního designu

Minulý týden oznámila Cardinova rodina, že slavný módní návrhář zemřel ve věku 98 let ve svém domě v Neuilly u Paříže. Odešel tak další hrdina zlaté éry designu šedesátých a sedmdesátých let a přidal se ke smutnému seznamu nebožtíků, který nám rok 2020 napsal. Po Enzo Marim, Cini Boeri, Miltonovi Glaserovi, Kenzo Takadovi nebo Terenci Conranovi vzdáváme hold další významné osobnosti, která zásadním způsobem ovlivnila podobu světa, ve kterém žijeme.

Cardin se narodil v roce 1922 v italském San Biaggio di Callata nedaleko Trevisa. Jeho rodiče se však přestěhovali do Francie, kde mladý Pierre začal studovat architekturu. Už to mu dalo základy k nesmírně širokému spektru zájmů a tvorby. Ta se totiž nebude celý život točit výhradně kolem módy a odívání, ale ovlivní také interiérový design, grafický design, reklamu a produkci spotřebního zboží mnoha druhů. Módnímu návrhářství se Cardin učil u těch nejlepších, včetně Elsy Schiaparelli nebo Christiana Diora. Svou značku založil na začátku padesátých let a během několika málo let se stal členem syndikátu návrhářů Haute Couture. V roce 1959 pak představil jako první člen tohoto úctyhodného módního cechu kolekci Prêt-à-porter, která znamenala revoluci ve způsobu produkce a prodeje vysoké módy. Kontroverzním počinem se sice syndikátu znelíbil, ale zároveň předestřel novou cestu, která přiblížila vysokou módu širšímu spektru zákazníků.

Některé z Cardinových excentrických nábytkářských kreací

Sedmdesátá léta se pro Cardina nesou ve znamení absolutního futurismu a okouzlením vesmírnou estetikou. Navrhuje oděvy připomínající skafandry, brýle jako kosmické masky, používá plastové materiály a spolupracuje s agenturou NASA. Zároveň se věnuje také architektuře a interiérovému designu.

Je velmi těžké si ve světě módy vytvořit silné jméno. Pokud ho máte, musíte z něj profitovat.
Pierre Cardin

Model Haute Couture z roku 1969

Jeho monumentální nábytkové solitéry předznamenávají postmodernu osmdesátých let. Pestrobarevné lakované stoly nebo skříně futuristických tvarů se objevují v módních interiérech umělecky laděné evropské smetánky, ke které patřil například manžel Brigitte Bardot Gunter Sachs, známý excentrickými interiéry svých bytů. Zároveň pro značku Pierre Cardin pracují přední dekoratéři své doby, například Serge Manzon, který pro ni navrhl několik pozoruhodných svítidel. Svůj specifický futuristický interiérový styl prezentoval Cardin snad nejlépe interiérovou dekorací svého letního domu, který na jihu Francie nedaleko Cannes postavil architekt Antti Lovag. Dnes je tento podivuhodný organický dům otevřen veřejnosti.   

Obchod byl pro Cardina zásadní. „Je velmi těžké si ve světě módy vytvořit silné jméno. Pokud ho máte, musíte z něj profitovat,“ komentoval Cardin svou obchodní strategii, která byla od šedesátých let postavena na budování impéria jménem Pierre Cardin. To se neobjevovalo pouze na jeho oděvech, ale postupně i na mnoha dalších spotřebních produktech, včetně nábytku, svítidel, brýlí, nádobí, letadel, automobilů, parfémů i architektury. Cardin byl prvním designérem, který v tak velké míře používal své jméno jako vstupenku do velkého světa byznysu. Po něm to začaly dělat všechny velké módní domy.

Na stranu druhou se značka Pierre Cardin ale svou všudypřítomností na přelomu osmdesátých a devadesátých let dosti zprofanovala a své jméno propůjčila produktům, které neměli s kreativní filozofií samotného designéra nic spolčeného. Její logo bylo vidět i na krabičkách od cigaret nebo na levných plnicích perech. I tak zůstal odkaz tohoto vizionáře obrovský. V roce 1992 získal Cardin čestné místo ve Francouzské akademii krásných umění, a to jako vůbec první módní návrhář v historii.

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související