Obytná elegance krakovského modernismu. V meziválečné polské architektuře vyniká dvojice Alfred Düntuch a Stefana Landsberger
Krakovský funkcionalismus meziválečné éry se ve městě otiskl do desítek originálně navržených nájemních domů, které zde vznikaly především ve druhé polovině třicátých let. V jejich architektuře se propojují vlivy mezinárodního stylu a čistých linií německého Bauhausu s klasicizující monumentálností a dekorativními prvky ve stylu art deca. Mezi několik skvělých architektů, kteří zde v této době pracovali, patří také dvojice Alfred Düntuch a Stefan Landsberger.
V ulici Sereno Fenn'a stojí několik podobných činžovních domů. Alfred Düntuch a Stefan Landsverger zde navrhli nárožní nájemní dům zámožné průmyslnické rodiny Aleksandrowiczových v letech 1938–1939. Se svými ušlechtilými detaily a elegantním vstupním prostorem se řadí k nejlepším příkladům polské obytné architektury třicátých let. Je zkonstruován z betonu a jeho ostrému nároží dominují balkony se stěnami ze skleněných cihel. Ty nejzajímavější prvky se však nacházejí uvnitř. Vstupní prostory architekti ztvárnili s výjimečnou elegancí. Hlavní vchod chrání klasicistně pojatá mříž. Za ní se pak rozléhá prostorná vstupní hala obložená ušlechtilými kamennými deskami a osvětlována integrovaným kulatým svítidlem.
Do samotných bytů se vstupuje přes prosklené dveře, za kterými se nachází schodišťová hala. Teracová podlaha s geometrickými vzory je doplněna kovovým zábradlím s výraznými kruhovými otvory, které elegantně dotváří celý interiér. Ten se celkově vyznačuje jemnými dekorativními prvky, stejně tak jako fasáda domu a demonstruje ústup od přísných forem vrcholného funkcionalismu směrem ke klasicizujícím a organickým tendencím.
Alfred Düntuch a Stefan Landsberger byli v meziválečném Krakově velmi populární. Často jsou jejich domy dekorovány sochařskými figurálními prvky zobrazující lidské postavy nebo zvířata. Alfred Düntuch ještě před válkou stačil emigrovat do Brazílie, kde se stal úspěšným architektem. V São Paulu realizoval obytné budovy organických forem, ve kterých ještě výrazněji rozvinul architekturu měkkého a dekorativního jazyka jeho krakovských předválečných realizací.
Související
-
Dědictví předkolumbovské středoamerické architektury ožilo v díle Agustína H. Navarra
Mezi smělými projekty Agustína Hernándeze Navarra ze sedmdesátých let vyniká především jeho vlastní ateliér v podobě obrácené pyramidy.
-
Dům Rietveld Schröder zobrazuje náš svět skrze pravoúhlou geometrii a základní barvy
Se svou avantgardní prostorovou koncepcí se stal dům Truus Schröder-Schräder v nizozemském Utrechtu prostorovým manifestem skupiny De Stijl.
-
Vídeňská moderna. Vila Beer je rafinovanou geometrickou kompozicí organicky se prolínajících hmot
Vídeňský architekt Josef Frank zhmotnil ve své vile Beer neortodoxní koncepci moderního obytného prostoru.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
![hurvinek.jpg hurvinek.jpg](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/4c83e43279b642121b870ce888c62be8.jpg?itok=5JPOJ2vm)
![](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/4247ad974925176a3765341e86733918.jpg?itok=ZPQ_6MMg)
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka