Prostorový manifest skupiny De Stijl. Dům Rietveld Schröder zobrazuje náš svět skrze pravoúhlou geometrii a základní barvy

26. leden 2022

Když v roce 1917 vznikla v nizozemském Leidenu skupina De Stijl, plně se moderní výtvarné umění vrhlo vstříc radikální redukci obrazu na geometrickou podstatu, kterou členové skupiny chápali jako racionální a obecnou podstatu našeho světa. Pregnantně to nejenom na stránkách svých teoretických textů, ale především ve svých obrazech vyjádřili lídři hnutí Piet Mondrian a Theo van Doesburg. Brzy však měly myšlenky tzv. neoplasticismu odezvu i v užitém umění a architektuře. 

Členy skupiny se postupně stali také architekti a designéři J. J. P. Oud a Gerrit Rietveld. Druhý jmenovaný se snažil uplatnit neoplasticismus, založený na striktních pravoúhlých kompozicích a použití základních barev červené, modré a žluté, na tvorbu funkčního levného nábytku, který navrhoval a vyráběl v otcově truhlářské dílně v Utrechtu.

Dům Rietveld Schröder v nizozemském Utrechtu, architekt Gerrit Rietveld

Vrcholu docílil v křesle Red and Blue, jehož jednoduchou dřevěnou konstrukci opatřil na začátku dvacátých let signifikantní barevnou kombinací červené a modré barvy. Vznikla tak jedna z nejslavnějších ikon designu dvacátého století. Rietveld však chtěl uplatnit neoplasticismus v prostoru. To se mu podařilo v roce 1924, kdy realizoval projekt rodinného domu pro paní Truus Schröder-Schräder.

Dům Rietveld Schröder v nizozemském Utrechtu, architekt Gerrit Rietveld

Emancipovaná vdova se rozhodla vzít život své rodiny do vlastních rukou. V maloměšťáckém prostředí Utrechtu si nechala od Rietvelda vyprojektovat malý dům navazující na tradiční uliční cihlovou zástavbu. Výsledkem byl jeden z prvních ve skrze moderních domů dvacátého století a jeden z nejvlivnějších pro celé období avantgardy. 

Hlavní prostor moderní vily v prvním patře funguje jako proměnlivý mechanismus. Jednotlivé funkční zóny se dají otevírat a uzavírat v podobě skládacích dřevěných příček a měnit tak povahu a rozměry prostoru. Architekt Rietveld pro dům navrhl celou řadu prvků vestavěného i volně stojícího nábytku, svítidel a dalšího vybavení. Truus Schröder-Schräder žila v domě až do 1985, nejdříve se svými třemi dcerami, posléze se samotným Rietveldem, se kterým se intimně sblížila. Objekt se stal v roce 2000 součástí světového kulturního dědictví UNESCO a dnes je otevřen veřejnosti jako muzeum.  

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související