Nové představení Spitfire Company se pokouší zastavit čas

Constellations II (Time For Sharing) souboru Spitfire Company
Constellations II (Time For Sharing) souboru Spitfire Company

„Nadchlo by mě, kdyby diváci po představení zapomněli na to, co se dělo na jevišti, a v myslích jim zůstaly jen asociace, které v nich inscenace vyvolala,“ říká Petr Boháč.

Umělecká skupina Spitfire Company, která na sebe v posledních letech upoutala pozornost i za hranicemi České republiky, zahrnuje ve svých představeních fyzické, experimentální i taneční divadlo a snaží se propojit různé žánry a stále hledá nové vizuální podněty i prostředky. Jejich nový kus s názvem Constellation II. Time For Sharing se po předchozí premiéře v Holandsku a Německu dočkal svého uvedení v pražském divadle Ponec. Navazuje na první část trilogie Konstelace. Režisér Petr Boháč se v něm pokusil zastavit čas a nechat volně plynout asociace. Hudebník Martin Tvrdý aka Bonus v představení pracuje s prostorovým zvukem.

Podle uměleckého šéfa Spitfire Company Petra Boháče Konstelace hledají propojení mezi žánry, mezi hudbou a scénou, ať už scénu pojímáme jako tanec, divadlo nebo vizuálno. „Jsem zaměřený na trilogie. Je to ukončením nějakého mého období a pak se vrhám většinou do dalších trilogií,” říká režisér Boháč, který stojí také za celým konceptem představení Konstelací. Jak by se už z názvu Constellation II. Time For Sharing dalo uhodnout, cílem je zastavení se a ponoření do bezčasí a vlastního nitra.

V Konstelacích jsem chtěl jen být, udělat čisté umění pro umění

„Za deset let existence Spitfire jsme se snažili být angažovaní, naše představení se vyjadřovala ke společnosti, k tragickému zážitku, nebo jsme vycházeli ze současné světové literatury, vyjadřovali jsme se k určitým sociálním souvislostem. V Konstelacích jsem se chtěl k ničemu nevyjadřovat, chtěl jsem jen být, udělat čisté umění pro umění. Pokusili jsme se zastavit čas. Chvíli být a nechat snít vlastní tělo, vlastní myšlenky,” vysvětluje Petr Boháč, co pro něj znamená pojem asociativní divadlo. „Mě by uspokojilo a vlastně i nadchlo, kdyby divák zapomněl na to představení samotné a v mysli by mu zůstalo jen to, co mu to asociovalo. To, co mu přišlo na mysl a bylo třeba dlouho zasuté v podvědomí.”

Martin Tvrdý pro druhou část Konstelací vytvořil speciální koncept zvukového designu

Touha po vrstvách. Spitfire Company propojuje hudbu, tanec a vizuální umění do jednoho celku

03753212.jpeg

V Divadle Ponec má 29. listopadu premiéru první část nové trilogie Constellations souboru Spitfire Company. Režisérem představení nazvaného Before I Say Yes je Petr Boháč.

Hudebního konceptu pro druhou část této trilogie se chopil hudebník Martin Tvrdý a pro Constellations II. Time For Sharing připravil speciální koncept zvukového designu. Na rozdíl od první části, kde hrálo živě dvanáct hudebníků orchestru Berg, Tvrdý ve druhé části trilogie pracuje s prostorovým zvukem. Jako autor stojí za hudební složkou jen zčásti, hudba použitá v představení pochází také od jiných autorů. A současně je vlastně spoluautorem hudby, jelikož přejatou hudbu v představení předělává, rozbíjí a pracuje s ní dle potřeby představení.

„Jsem spíše autorem konceptu prostorového zvuku a chápání prostoru skrze zvuk,” říká hudebník. „Martin pro mě začíná objevovat nový svět zvuku, zvuková složka představení bývá často podceňována. Pro současné divadlo se jedná o ještě neprozkoumané území,” pochvaluje si spolupráci s Tvrdým umělecký šéf Spitfire Company.

Poslední část trilogie bude o dítěti v nás a dětském světě

Zatímco v čerstvě uvedené části trilogie Konstelací hrají a tancují Markéta Vacovská, Cecile de Costa a Kristina Šajtošová, v nadcházející třetí části to bude spolu s Vacovskou i Miřenka Čechová. Co se týká hudby, soubor má v plánu zopakovat si spolupráci s Lenkou Dusilovou. „Třetí část ponese název My Son Looking To The Sun. Závěr celku by měl pojednávat o dětství, nebo o tom, jak najít dítě v nás, jak chápat dětský svět a překreslit ho do zvuků a hudby, tance a divadla. Jak končím dvojku, tak už začínám přemýšlet o té trojce,” odkrývá své plány a vize umělecký šéf, režisér, scénograf, příležitostný výtvarník a náruživý hráč pokeru, Petr Boháč.

Spitfire Company se chystá na americký sen

Miřenka Čechová: Momentum fungovalo jako časový retardér

Miřenka Čechová

S performerkou, tanečnicí, choreografkou a režisérkou o jejích aktuálních projektech i působení v USA, kde poznala tamní situaci nezávislého divadla.

Konstelacemi ovšem spolupráce „spitfajrů” a Tvrdého nekončí. Už nyní hudebník spolupracuje s Miřenkou Čechovou na dalším představení, které bude mít premiéru na začátku května. Čechová v něm bude balancovat dva roky svého života, kdy žila v New Yorku. Spolu s Tvrdým momentálně přetváří šedesát krátkých povídek do písní a slamu. „Bude to vlastně koncert, který bude propojen vizuálem fotografií z New Yorku a komiksem a bude vyprávět příběh dívky, která miluje New York a život tam - americký sen,” přibližuje Petr Boháč chystané představení Miss AmeriKa.

Celý záznam pořadu včetně dalších hostů a hudby Martina Tvrdého aka Bonuse a také skladeb nominovaných na Cenu Anděl v kategorii jazz, které vybíral Martin Starý, si můžete poslechnout zde:

Spustit audio

Související