Nestačí soubor založit, musíte ho vést a dávat mu tvář, říká Václav Kuneš ze 420PEOPLE

7. březen 2018

Václav Kuneš, jeden ze zakladatelů tanečního souboru 420PEOPLE, mluvil o tom, jak je v tanci důležité systematicky a poctivě pracovat na kvalitních výsledcích.

Česká taneční scéna je velmi rozmanitá a najdeme na ní několik stálic. Jednou takovou vytrvale zářící hvězdou je soubor 420PEOPLE, který v tomto roce slaví desetiletí svého působení. Ansámbl založili tanečníci a choreografové Václav Kuneš a Nataša Novotná, kteří společně tvořili řadu sezón pod vedením Jiřího Kyliána v holandském Nederlands Dans Theater.

Vylepšit úroveň a postavení českého moderního tance

Generace 70: Tanečnice Nataša Novotná

02181136.jpeg

Hostem nedělní Čajovny byla tanečnice, choreografka, držitelka Ceny Thálie z roku 2008 a výkonná ředitelka špičkového tanečního souboru 420PEOPLE Nataša Novotná. Zeptali jsme se jí na to, jak bolí tančení (když je vám 36), jak kloubí taneční a manažerské dovednosti, taky na cestu z Ostravy, do Haagu, Prahy a zpět, ale i na to, co poslouchala, když jí bylo 16, a jak často tančila v té době před zrcadlem.

Čtěte také„Tanečníka, jako jsem já, bych k sobě nevzal,“ říká choreograf Jiří Kylián

Podle Václava Kuneše stála za vznikem souboru hlavně touha vylepšit úroveň a především pozici českého moderního tance. „Věděli jsme, jaké je postavení tanečníků, jejich finanční ohodnocení, zázemí, to, jaké má současný tanec odezvu ve společnosti. K tomu jsme se chtěli vyjadřovat prací (a výsledky této práce); tím, jak budeme s diváky komunikovat a nacházet si nové spolupracovníky.“

S mnoha významnými jmény tanečního světa se Václav Kuneš s Natašou Novotnou potkali právě v Haagu, Jiřím Kyliánem počínaje a Ohadem Naharinem konče. „Měli jsme spoustu nabytých zkušeností, potkali jsme se s neuvěřitelně širokou škálou osobností, o to vše jsme se chtěli podělit s českými tanečníky,“ vzpomíná Václav Kuneš.

S dobrými spolupracovníky je práce jednodušší, říká Václav Kuneš

Desetileté výročí slaví 420PEOPLE například průřezem svých inscenací, na nejrůznějších (především pražských scénách) jsou k vidění úspěšné kusy jako Královna víl, Nomád nebo Máj. Pro soubor je typická velká otevřenost a propojování žánrů s nejrůznějšími spolupracovníky, hercem Davidem Prachařem, režisérem Janem Nebeským, s hudebními skupinami Please The Trees nebo Zabelov Group. Ve svých představeních často kombinují taneční techniky s mluveným slovem, činoherní akcí, živou hudbou.

Čtěte takéTanečně-činoherní zpracování Máchova Máje na Nové scéně

Čtěte takéLabutí jezero i Proces Baletní sezóna 2018/2019 se v Národním divadle ponese v duchu tradice a osobitosti

„Prvotní a zásadní je pro nás kvalita naší práce – například při zkoušení našeho úplně prvního představení jsme posunuli premiéru o půl roku, protože jsme nebyli přesvědčeni o výsledném tvaru; také rádi děláme různorodé věci – i to je důležité pro to, aby se soubor neustále občerstvoval“, říká Václav Kuneš.

To se týká i složení ansámblu – 420PEOPLE je složený z osobností, které mají zkušenosti z mnoha dalších scén a současně tančí ve více českých či evropských souborech. „To je velká výhoda. Když jsou tanečníci příliš dlouho pohromadě, např. v souborech kamenných divadel, za čas se může stát, že se jeden druhému přizpůsobí a postupně se všichni začnou pohybovat podobným způsobem. V našem souboru jsme každý jiný, s jiným zázemím, tréninkem a podmínkami, a každý tak přinášíme něco osobitého“, říká Filip Staněk, který se ke 420PEOPLE přidal zhruba před rokem a tančí např. v představení Královna víl.

Zkušenosti s klasickým baletem nasbíral během pěti sezón svého působení v Ostravě: „V kamenném divadle se potlačuje individualita tanečníka a všichni se snaží nacpat do jedné šablony; u nás je to přesně naopak, každý je unikát.“

Milovníků současného tance je čím dál víc

Čtěte takéOsudy tanečníků baletu: Po třicítce je čeká třeba tvrdá práce za pásem

Druhou kariéru profesionálů v oboru tance pomáhá konečně i v Česku „nastartovat“ nadační fond

03588332.jpeg

Profesionálům z oboru tance a fyzického divadla pomáhá od února 2016 Nadační fond pro taneční kariéru. Poskytuje služby, které umělcům pomohou zvládnout začátek nového profesního života.

Václav Kuneš rekapituluje desetiletí souboru na české taneční scéně a konstatuje, že vnímání tance se zlepšuje: „Diváci se o tanec zajímají, jejich průměrný věk se snižuje; lidé hledají nové způsoby, jak trávit volný čas, spousta diváků má obrovskou fantazii a hledá, jak ji rozvíjet; už se tolik nebojí, že nebudou současnému tanci rozumět.“

Václav Kuneš a Filip Staněk se dotkli i tématu pro taneční profesionály velmi citlivého, a sice krátkověkosti taneční kariéry. Později jsme se této oblasti věnovali v Artcafé s dalšími dvěma hosty, kterými byly tanečnice Anna Homola a Petra Jansa z Nadačního fondu pro taneční kariéru. To je organizace, která si vytkla za cíl pomáhat českým tanečníkům s přechodem k jiným profesím, když z důvodu zranění či věku přestanou být schopni aktivně působit ve svém původním oboru. Také působením této instituce se situace tanečních profesionálů v Česku postupně zlepšuje.

Celý záznam pořadu včetně rozhovoru o tom, co tanečnice a tanečníci dělají po konci profesionální kariéry, a hudby podle výběru Petra Dorůžky si můžete poslechnout zde:

Spustit audio