Miřenka Čechová: Momentum fungovalo jako časový retardér

19. září 2017
Miřenka Čechová

S performerkou, tanečnicí, choreografkou a režisérkou o jejích aktuálních projektech i působení v USA, kde poznala tamní situaci nezávislého divadla.

Nejnovější počin, adaptaci knihy nositelky Nobelovy ceny za literaturu Světlany Alexijevičové pod názvem Konec --- člověka. Doba z druhé ruky, spolurežírovala Miřenka Čechová se svým manželem Petrem Boháčem. Umělecká společnost Spitfire Company ji připravila u příležitosti desetiletého výročí existence souboru.

V poslední době ale Čechová realizovala také několik dalších projektů, mimo jiné Momentum, neboli performance v délce třicet hodin na náměstí Václava Havla (piazzetta Národního divadla).

Umělkyně se podle svých slov v jedné linii své tvorby věnuje tomu, co se jí osobně dotýká. „Možná i jako reakci na hektický a rušný New York jsem cítila, že doba, ve které žiji, je extrémně rychlá,“ doplnila ve vysílání. „Události kolem mě procházejí rychlostí blesku. Nestačím si je zažít, prožít. Život v podstatě v některé okamžiky nežiji, ale konzumuji.“

„A tak jsem se rozhodla udělat představení, které by čas zpomalilo… které by zpomalilo mě, ale zároveň i diváky, kteří se na něj budou dívat.“ Jak celá akce proběhla a jaká byla její „repríza“ v rámci přehlídky Nultý bod, se dozvíte z rozhovoru.

Druhá část pořadu přinesla pozvánku na festival …příští vlna/next wave…, který se koná na nejrůznějších místech Prahy od 19. září do 1. října. Program představila dramaturgyně a divadelní kritička Lenka Dombrovská. Poslední Čajovna Kateřiny Rathouské (23. září) nabídne přímý přenos právě z této přehlídky, konkrétně z Nákladového nádraží Žižkov.