Osudy Tomáše Zikmunda. Vzpomínání dlouholetého rozhlasového mistra zvuku a docenta pražské HAMU

Přehrát celý seriál (5 z 5 dílů)
1. díl: Osudy Tomáše Zikmunda
2. díl: Osudy Tomáše Zikmunda
3. díl: Osudy Tomáše Zikmunda
4. díl: Osudy Tomáše Zikmunda
5. díl: Osudy Tomáše Zikmunda
Osudy rozhlasového zvukové mistra Tomáše Zikmunda začínají v Českém ráji. Jako válečné dítě se narodil v roce 1944 v krásném prvorepublikovém bytě v Jičíně. Podle jeho vzpomínek ho k práci se zvukem úplně poprvé navedla ručně vyrobená bednička se šesti vypínači, světýlky, zvonkem, motorkem a bzučákem. „V ní se zrodil můj vztah k elektrice. A když se ta dá dohromady s kumštem, je z toho zvukař.“
Dnes je Tomáš Zikmund respektovaným zvukovým mistrem, pedagogem na HAMU a také lektorem v rozhlasové skupině elévů, kteří se připravují na specializovanou rozhlasovou práci. V Osudech mimo jiné vypráví o tom, jak moc byli v jeho životě důležití učitelé jak na základní škole, tak pak později i na gymnáziu, tehdy Pokusné dvanáctileté střední škole.
Rozhlas poprvé zaslechl z takzvané krystalky. V Osudech taktéž popisuje, na jakém principu fungovala a co vše se muselo připravit, aby se rozhlasové vysílání zachytilo. Rádi se sestrou poslouchali místní rozhlas u babičky v Rovensku, kde v padesátých letech hrály především písničky Voskovce a Wericha.
Čtěte také
„Naši měli rádio Philipsku. To mělo výstup a já jsem si natáhl linku do postele, od strýčka jsem měl takový malý reproduktor, a když nás rodiče v osm hodin nahnali do postele a poslouchali hru, tak my jsme ji se sestrou poslouchali pod polštářem taky.“
Začátek šedesátých let a svěží proud hudby z divadla Semafor u Tomáše Zikmunda probudily touhu pořídit si magnetofon, na kterém potom natáčel a sestavoval vlastní pořady nebo písničky na přání pro spolužáky. To pokračovalo i na vojně v pobočce uměleckého armádního souboru AUS v Milovicích, kde se navíc setkal s hudebníky a poprvé zvučil hudební těleso.
Po vojenské službě přichází práce ve vysněném rozhlase. Píše se rok 1967, doba uvolnění. Jaké to tehdy v rozhlase bylo, jak v něm šly další desítky let až do současnosti, na kterých projektech se podílel a jak se zvukařská práce s příchodem digitalizace v průběhu času proměnila?
Související
-
Zvuk je vlastně taky ticho, proto si rád nahrávám přírodu, říká rozhlasový mistr zvuku Tomáš Zikmund
Špičkový expert mluví o tom, jak se změnila práce se zvukem, nakolik stále dokonalejší technika ovlivňuje výkony hudebníků a z čeho má největší radost.
-
Tomáš Zikmund: Ani folklór pro mě nebyl úkrokem stranou
Docent katedry zvukové tvorby pražské HAMU, zvukový mistr Tomáš Zikmund se v Československém rozhlase prosadil jako specialista na vážnou hudbu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.