Nekonvenční mystik Horațiu Rădulescu

11. září 2022

Rumunský skladatel žijící v letech 1942–2008 překvapoval domácí i mezinárodní komunitu svérázným míšením zdánlivě nesourodých principů. V jeho skladbách najdeme inspirace taoismem, názvuky rumunského folkloru i matematické principy týkající se harmonických řad a spektrální analýzy.

Čtěte také

Spektrální hudba je často skloňovaný pojem mezi fanoušky soudobé klasické hudbě. Její počátky se datují do 70. let, kdy mladí francouzští skladatelé Tristan Murail a Gerard Grisey zkoumali vlastnosti zvuku v útrobách věhlasného IRCAMu, výzkumném a koordinačním ústavu pro akustiku a hudbu, který založil Pierre Boulez. Základem jejich práce bylo zkoumání vlastností zvuku, skrze akustiku, fyziku a psychologii. Název této kompoziční metody je odvozený od harmonického spektra, což je široká škála frekvencí, kterou generuje každý zvuk.

K podobným závěrům došli ve stejné době skladatelé i z jiných zemí, například z Dánska nebo Rumunska, odkud pocházel vedle Iancu Dumitrescu také Horațiu Rădulescu. Činorodý umělec v roce 1969 emigroval do Francie a byl častým hostem darmstadtských letních kurzů nové hudby.

Z Radulescu skladatelského odkazu uslyšíte v pořadu dvě skladby z 90. let. Druhou klavírní sonátu, Op. 82, „being and non-being create each other“ a Pátý smyčcový kvartet, Op. 89, „before the universe was born“. Jde o živé nahrávky v podání klavíristy Jonathana Powella a smyčcového kvarteta JACK Quartet. Snímky byly pořízeny Českým rozhlasem na koncertech v Praze a Ostravě v letech 2019 a 2011.

Spustit audio

Související