Osm písní pro šíleného krále a další skladby. Ohlédnutí za tvorbou Sira Petera Maxwella Daviese

14. březen 2021

Skladatel musí přinášet svědectví o své době, musí si dát ale pozor, aby to nebylo svědectví falešné. Slova britského skladatele Petera Maxwella Daviese, který zemřel před pěti lety, 14. března v roce 2016. Ve Futurissimu si připomeneme osobnost tohoto nesmírně plodného skladatele – katalog jeho skladeb přesahuje 300 skladeb, mezi nimi deset symfonií a několik oper.

Zaměříme se hlavně na jeho tvorbu z let šedesátých a sedmdesátých, ve kterých mladý bouřlivák vytvářel společně se svými přáteli skladateli Harrisonem Birtwistlem, Alexandrem Goehrem nebo klavíristou Johnem Ogdonem podobu tehdejší britské hudební avantgardy. Jeho Osm písní pro šíleného krále při své premiéře v roce 1969 šokovalo publikum a šokovat umí dodnes. Dále zazní ukázka z opery Umučení svatého Magnuse, část z druhé symfonie nebo skladba Farewell to Stromness, kterou mnozí Britové pro její prostou krásu považují za lidovou píseň.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová