Méně násilí, víc politiky. Mafiánské drama Ir je hodné Scorseseho jména

9. říjen 2019

Žijící americký klasik Martin Scorsese, mj. autor Taxikáře, Mafiánů a Vlka z Wall Street, představil ve světové premiéře svůj nový a napjatě očekávaný film Ir (The Irishman) v rámci Newyorského filmového festivalu. V České republice jeho poslední snímek budeme mít šanci vidět poprvé 27. listopadu, kdy ho uvede Netflix.

Jak sám Scorsese říká, hlavní téma pro (anti)hrdiny jeho filmu nejsou peníze, ale udržení moci, a to v současné Americe rezonuje jako důležité politické téma. Film je adaptací knihy I Heard You Paint Houses – „slyšel jsem, že malujete domy“- a znamená v mafiánském slangu „slyšel jsem, že jste nájemný vrah“. Ve filmu sledujeme Ira Franka Sheerana, který se dostane mezi mafii. Má ochraňovat jednoho z bossů, ale situace eskaluje a Sheeran se musí brzy rozhodnout mezi přátelstvím a loajalitou k mafii…

Politické souvislosti od Vietnamu po Trumpa

Díky tématu Ira se nabízí srovnání se Scorseseho mafiánskou trilogií, z nichž má nejblíž k filmu Mafiáni (Goodfellas), ale v novince se Scorsese odklání od explicitního zobrazování násilí. Film, který sleduje kariéru jednoho zabijáka od začátků až po konec, má ale jiné tempo a vytváří jiný vztah k hrdinovi. Vypráví ho totiž člověk svěřující se před smrtí s tajemstvími svého života. Film se od předchozích mafiánských filmů také liší výraznou politickou linií. Díky Irovi se tak objevuje souvislost s jedním z nejstarších Scorseseho filmů, který legendární režisér natočil ještě na univerzitě. Jde o film Street Scenes (1970), který dokumentuje protesty na Wall Street během války ve Vietnamu. Tato souvislost nám připomíná, že mafie i politika jako téma provázejí Scorseseho celou kariérou.

Z filmu Ir (The Irishman), režie Martin Scorsese

Pomalý rozjezd silného dramatu

Martin Scorsese během tiskových setkání velmi propagoval de-ageing technologii omlazující herecké představitele. A uvedl, že to ho také vedlo ke spolupráci s Netflixem, který byl jediný ochoten to zaplatit. Limity omlazovací technologii se projevují u Roberta De Nira, jehož postava má ve filmu největší věkový rozsah. Od třicátníka po muže nad hrobem. Mnohem obtížnější než omladit tvář je totiž omladit oči nebo fyzický projev člověka. Nadšené ohlasy jsou podle mě částečně podpořené pozitivním vztahem publika i kritiky ke Scorsesemu a jeho zásluhám, stejně jako k oblíbeným hercům (Joe Pesci, Robert De Niro, Al Pacino, Harvey Keitel, Ray Romano). Sdílím je jen částečně. Expozice filmu je poněkud dlouhá, ale jakmile dojde na drama, je to skutečně drama hodné Scorseseho jména.

Z filmu Ir (The Irishman), režie Martin Scorsese

Scorseseho pocta českému filmu

Premiéru provázela výrazná česká souvislost, která pro mě byla obrovským příjemným překvapením. Na festivalové debatě „Talk On Cinema“ s ředitelem Newyorského filmového festivalu Kentem Jonesem Martin Scorsese, známý znalec a obdivovatel dějin kinematografie, zeširoka mluvil o českém filmu a filmařích. Hugo Haasovi, Zdeňku Brynychovi, Ester Krumbachové a dalších. Udělal tím české kinematografii velkou službu.

autor: Irena Kovářová
Spustit audio

Související