Méně násilí, víc politiky. Mafiánské drama Ir je hodné Scorseseho jména
Žijící americký klasik Martin Scorsese, mj. autor Taxikáře, Mafiánů a Vlka z Wall Street, představil ve světové premiéře svůj nový a napjatě očekávaný film Ir (The Irishman) v rámci Newyorského filmového festivalu. V České republice jeho poslední snímek budeme mít šanci vidět poprvé 27. listopadu, kdy ho uvede Netflix.
Jak sám Scorsese říká, hlavní téma pro (anti)hrdiny jeho filmu nejsou peníze, ale udržení moci, a to v současné Americe rezonuje jako důležité politické téma. Film je adaptací knihy I Heard You Paint Houses – „slyšel jsem, že malujete domy“- a znamená v mafiánském slangu „slyšel jsem, že jste nájemný vrah“. Ve filmu sledujeme Ira Franka Sheerana, který se dostane mezi mafii. Má ochraňovat jednoho z bossů, ale situace eskaluje a Sheeran se musí brzy rozhodnout mezi přátelstvím a loajalitou k mafii…
Politické souvislosti od Vietnamu po Trumpa
Díky tématu Ira se nabízí srovnání se Scorseseho mafiánskou trilogií, z nichž má nejblíž k filmu Mafiáni (Goodfellas), ale v novince se Scorsese odklání od explicitního zobrazování násilí. Film, který sleduje kariéru jednoho zabijáka od začátků až po konec, má ale jiné tempo a vytváří jiný vztah k hrdinovi. Vypráví ho totiž člověk svěřující se před smrtí s tajemstvími svého života. Film se od předchozích mafiánských filmů také liší výraznou politickou linií. Díky Irovi se tak objevuje souvislost s jedním z nejstarších Scorseseho filmů, který legendární režisér natočil ještě na univerzitě. Jde o film Street Scenes (1970), který dokumentuje protesty na Wall Street během války ve Vietnamu. Tato souvislost nám připomíná, že mafie i politika jako téma provázejí Scorseseho celou kariérou.
Pomalý rozjezd silného dramatu
Martin Scorsese během tiskových setkání velmi propagoval de-ageing technologii omlazující herecké představitele. A uvedl, že to ho také vedlo ke spolupráci s Netflixem, který byl jediný ochoten to zaplatit. Limity omlazovací technologii se projevují u Roberta De Nira, jehož postava má ve filmu největší věkový rozsah. Od třicátníka po muže nad hrobem. Mnohem obtížnější než omladit tvář je totiž omladit oči nebo fyzický projev člověka. Nadšené ohlasy jsou podle mě částečně podpořené pozitivním vztahem publika i kritiky ke Scorsesemu a jeho zásluhám, stejně jako k oblíbeným hercům (Joe Pesci, Robert De Niro, Al Pacino, Harvey Keitel, Ray Romano). Sdílím je jen částečně. Expozice filmu je poněkud dlouhá, ale jakmile dojde na drama, je to skutečně drama hodné Scorseseho jména.
Scorseseho pocta českému filmu
Premiéru provázela výrazná česká souvislost, která pro mě byla obrovským příjemným překvapením. Na festivalové debatě „Talk On Cinema“ s ředitelem Newyorského filmového festivalu Kentem Jonesem Martin Scorsese, známý znalec a obdivovatel dějin kinematografie, zeširoka mluvil o českém filmu a filmařích. Hugo Haasovi, Zdeňku Brynychovi, Ester Krumbachové a dalších. Udělal tím české kinematografii velkou službu.
Související
-
Největší objevy festivalů v Torontu a Benátkách jsou zfilmovaný Jack London a debut Shannon Murphy
Filmová publicistka Iva Přivřelová a kurátorka Irena Kovářová se ve vltavských Reflexích ohlížejí za průběhem letošních festivalů v Benátkách a Torontu.
-
Dědečku Quentine, vyprávěj. Bylo, nebylo Tenkrát v Hollywoodu…
Nový film Quentina Taratina přichází s překvapivě silným poselstvím o víře v lidskou představivost a snech, které je nutné si plnit.
-
Roberto Saviano: Náctiletá mafie je na Instagramu. Jaký strašný svět jsme stvořili…
Slavný italský spisovatel Roberto Saviano je expert na italskou zločineckou organizaci Camorra. Už více než 12 let ho před mafií nepřetržitě chrání bodyguardi.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.