Loutka má v sobě redukovanou nadsázku, humor i poezii, které herec dosahuje jen těžko, říká loutkoherec Luděk Richter

29. duben 2021

Luděk Richter patří mezi důležité osobnosti českého autorského loutkového divadla. Rád pracuje s nadčasovými tématy a rád také divadlo „vynáší“ do exteriéru. S Ondřejem Cihlářem ve Vizitce mluvil i o tom, jak tuzemská tradice ovlivňuje loutkohereckou současnost.

Boží dárek je píseň, kterou si v podání Ivy Bittové nechal ve Vizitce zahrát režisér, dramaturg a loutkoherec Luděk Richter. Jako boží dárek ovšem vnímá také skutečnost, že se ve svých osmi letech po exkurzi do někdejšího Domu pionýrů a mládeže v pražské Grébovce nechal zapsat k pedagožce Haně Budínské do loutkářského kroužku. Právě tam totiž jeho životní osud zapustil kořeny.

Dílna královéhradeckého Divadla Drak

Později na Filozofické fakultě vystudoval angličtinu s finštinou a prvně jmenovaný jazyk vyučoval na v jazykové škole. Zároveň se naplno věnoval režírování souboru Paraple. Po návratu z vojny si uvědomil, že divadlo chce dělat více než „jen“ amatérsky a přihlásil se ke studiu (činoherní) režie na DAMU. Dnes patří Luděk Richter mezi klíčové postavy poloprofesionálního loutkového divadla, těsně po revoluci založil divadelní společnost Kejklíř a často a rád hraje nejen pro dospělé, ale i pro děti.

Dobré divadlo ve školce? Nic jednoduchého

Pod hlavičkou společenství Dobré divadlo dětem vydává čtvrtletník a o kvalitní tvorbě pro děti pořádá semináře pro rodiče a učitele. „Píšeme i o tom, jaké podmínky pro divadlo pro děti vytvářet, a zrovna hrát ve školce tedy není legrace. Přijdete do malé herny se strakatým pozadím, děti se dokážou soustředit tak čtvrt hodiny,“ popisuje úskalí této činnosti.

Čtěte také

V čem podle Luďka Richtera tkví mimořádnost loutkového divadla? „Je to první alternativní divadlo. Loutka má v sobě redukovanou nadsázku, humor i poezii, které herec dosahuje jen těžko. A kdo přijde loutce na chuť, dokáže s ní dělat divy i bez textu,“ míní. S Ondřejem Cihlářem mluvil také o rozmachu, které loutkové divadlo zažilo v osmdesátých letech, kdy jeho podobu i obsah vzali do rukou mladí lidé, o malém rozdílu mezi amatérskými a profesionálními soubory nebo o typologii souborů, které dnes jezdí na slavnou přehlídku Loutkářská Chrudim.

Spustit audio

Související