Nina Malíková: Loutkové divadlo se neustále proměňuje

6. prosinec 2018

Rozhovor s divadelní historičkou o rozporu mezi tradicí a moderním viděním v loutkovém divadle i o nelehkých, leč zásadních zkušenostech s žánrem činohry.

Nina Malíková se narodila jako dcera slavného otce; Jan Malík byl jedním z „otců zakladatelů“ českého loutkářství, stál u zrodu časopisu Loutkář i mezinárodní loutkářské unie UNIMA a v roce 1950 založil Ústřední loutkové divadlo – dnešní Minor. Děti slavných rodičů to nemají lehké, pro Ninu Malíkovou bylo tedy od začátku zásadní najít si vlastní divadelní cestu.

Tatínek byl v první řadě výtečný organizátor, kromě toho byl zajímavý autor a vynikající technolog. Já jsem dlouho loutky odmítala a chtěla jsem dělat ‘opravdové divadlo‘.

Léta činoherní

Po studiích divadelní vědy začínala jako lektorka v hradeckém Divadle Vítězného února, dnešním Klicperově, pak se vrátila do Prahy, kde strávila 11 sezón v Divadle S. K. Neumanna (dnešní Divadlo pod Palmovkou), a to ve společnosti režisérů jako byli Jiří Grossman nebo Otomar Krejča.

02756791.jpeg

„Krejča byl dán na libeňskou scénu tzv. na převýchovu, musel uvádět tituly, které vůbec dělat nechtěl; a nikdy se s tou změnou nesmířil, k tomuhle období se později nikdy nevracel.  Pro mě to byla neuvěřitelná zkušenost, vidět Krejču, jak zkouší, ačkoliv mě nikdy nebral vážně. Grossman byl jiný - laskavý režisér, který šel na věci jako dramaturg, a dával tamním hercům příležitost, slyšel na ně.“

Loutky tady byly, jsou a budou, ať tedy tvůrci loutkového divadla neztrácejí naději. Loutky totiž musí rezonovat v publiku – jinak je to jen hraní s panenkou.

Zaostřeno na loutky

Po odchodu z libeňské scény přišla pro Ninu Malíkovou v devadesátých letech éra v kladenském Lampionu, kterou charakterizovala spolupráce s režisérem Karlem Brožkem a společná snaha uvádět náročnější tituly pro větší děti a pro dospělé. To byla poslední dramaturgická zastávka Niny Malíkové; souběžně se už dlouhá léta věnuje výzkumu v oblasti historie loutkového divadla, přednáší na DAMU a do roku 2015 vedla časopis Loutkář, do kterého přispívá dodnes. Také je předsedkyní mezinárodní loutkářské unie UNIMA, která letos oslaví 100 let existence; v rámci této činnosti cestuje po celém světě, zasedá v porotách festivalů a snaží se obhajovat české loutkářství jako stále živý a ojedinělý fenomén.

Spustit audio