Kreativní využití odpadu. Avantgardní hnutí Creative Salvage se představuje v New Yorku

25. leden 2022

Designérské hnutí Creative Salvage (Kreativní odpad) vzniklo pod vlivem hned několika kulturních a společenských fenoménů osmdesátých let minulého století. Mladí designéři v té době neměli ve Velké Británii mnoho příležitostí k uplatnění, proto hledali nové cesty, jakým způsobem se kreativně vyjádřit a zároveň se uživit. 

Byli to především v Tunisu narozený Tom Dixon a Izraelec Ron Arad, kteří se s touto nepříznivou situací skvěle vypořádali. Tom Dixon se vrhl na taneční hudbu a pořádání alternativních večírků ve starých skladištích a továrnách, spoluzaložil skupinu Funkapolitan a se svými parťáky se pod vlivem nových hip-hopových a klubových tendencí z New Yorku stal jedním z pionýrů nové britské klubové kultury. Ve zmíněných starých továrnách pak nacházel nepotřebný odpad, ze kterého vytvářel originální interiérové objekty.

Expozice výstavy Accidents Will Happen: Creative Salvage, 1981–1991

Ron Arad se pro změnu prohrabával kontejnery, kde nalézal vyhozený materiál, z něhož také sestavoval pozoruhodné výtvarné výtvory. V roce 1981 vyrobil křeslo Rover Chair, které bylo zkonstruováno z vyhozené sedačky z automobilu Rover. Duchampovský ready-made koncept posunul Arad do další roviny a vytvořil tak jedno z ikonických děl nového britského proudu, založeného na kreativním využití odpadu a již nepotřebných vyhozených předmětech.

Čtěte také

Když se nemohli designéři prosadit v průmyslovém designu, našli si cestu v autorské výtvarné expresi. Objekty vytvářeli jako sochaři ve svých garážích, svařovali, vrtali a působivý proces výroby se stal součástí komplexního výtvarného konceptu. V téže době milánská skupina Memphis způsobila senzaci na Salone del Mobile a jejich barevný nábytek se vydává vstříc postmoderně. Tom Dixon, Ron Arad, ale také méně známější představitelé jako byli Mark Brazier-Jones, Danny Lane, Jon Mills, André Dubreuil a Deborah Thomas se oproti intelektuálním pracem milánských architektů, brodili špinavými londýnskými ulicemi a do designu přinesli punkovou syrovost a anarchistický postoj ke globálním problémům osmdesátých let.

Po dlouhé době je výstava Accidents Will Happen: Creative Salvage, 1981–1991 v newyorské galerii Friedman Benda připomínkou tohoto doposud jen málo reflektovaného proudu avantgardního designu osmdesátých let. Pod kurátorským vedením Garetha Williamse představuje vybraná autorská díla, které spojuje brutalita svařovaného plechu, lámaného skla nebo drolícího se betonu. Nakonec to byla právě tato díla, jež především Dixonovi a Aradovi odstartovala hvězdné kariéry. Vždyť právě tito designéři se posléze stali v devadesátých letech celebritami, o které se přetahovaly prestižní nábytkářské značky z celého světa.  

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související