Jeden z nejoblíbenějších architektů své generace. Sir Richard Rogers zemřel v úctyhodném věku 88 let
Když v roce 1977 otevíral francouzský prezident Valéry Giscard d'Estaing kulturní centrum a galerii moderního umění Centre Georges Pompidou v centru Paříže, architektura stylu high-tech slavila svůj triumf. Byl u toho i britský architekt Richard Rogers, který společně s Renzem Pianem vyhrál soutěž na stavbu této nové pařížské galerie. Po dokončení stavby bylo Rogersovi jen 44 let a už měl za sebou realizaci, jež se stala jednou z nejpokrokovějších staveb dvacátého století.
Vše začalo ale již v průběhu šedesátých let, kdy společně se svou ženou Su a Normanem a Wendy Fosterovými založili v Londýně studio Team 4, průlomovou skupinu, která pod vlivem radikálních myšlenek avantgardních skupin jako byly italské Superstudio a britský Archigram formulovali zásady high-techu, nového futuristického jazyka nejenom britské architektury sedmdesátých a osmdesátých let. High-tech vznikl na troskách modernismu a jeho krize během šedesátých let. Místo aby šlo architektům o čisté tvary a libí výraz, zaměřili se Richard Rogers a jeho současníci především na technickou stránku architektury. Toužili po strojovém výrazu staveb, které chtěli projektovat za pomocí nejmodernějších technologií a materiálů.
High-tech doslova obrátil domy naruby. Všechny technologie architektury, včetně konstrukčních prvků a obslužných sítí, jež byly do té doby skryté, ukázali Rogers a Foster na odiv. Výstavní centrum Centre Pompidou je toho se svými barevnými rourami, kterými vedou klimatizace, elektřina či voda, obnaženými konstrukcemi a externě zavěšenými eskalátory, typickým příkladem.
High-tech se stal novým stylem kapitalistické společnosti západního světa až do devadesátých let a z Rogerse a jeho partnera Fostera proslavil po celém světě. I přesto, že se již v roce 1967 profesionálně rozešli, oba dva patří dodnes k nejautentičtějším představitelů tohoto britského architektonické stylu. Zatímco jiní svou tvorbu rozvíjeli dále, Rogers zůstal pravému high-techu věrný až do své poslední realizace galerie Drawing Gallery v areálu jihofrancouzských vinic Château La Coste letos v létě. Oficiálně pak oznámil konec své kariéry a opustil studio Rogers Stirk Harbour + Partners, které založil v roce 1977.
Mezitím však stačil realizovat desítky důležitých projektů definujících architekturu přelomu tisíciletí. Jeho tvůrčí přístup charakterizoval optimismus a humanistický přístup. Rogersovy stavby jsou barevnou flexibilní prefabrikovanou architekturou, otevřeným demokratickým systémem pro všechny. Modulárnost, stavebnicové prvky a strojová estetika však nezabránila Rogersovi navrhovat stavby s výrazným autorským rukopisem. Ostatně takovým je i další z jeho mistrovských děl, sídlo banky Lloyd‘s v londýnském City, na které spolupracovala i tehdy mladá česká architekta Eva Jiřičná jako zaměstnankyně Rogersova tehdejšího ateliéru.
Související
-
Jeden z nejuniverzálnějších designérů současnosti. Virgil Abloh zemřel v pouhých 41 letech
Americký módní návrhář, designér, výtvarník, DJ a kreativní vizionář Virgil Abloh před dvěma dny zemřel na vzácnou formu rakoviny. Bylo mu pouhých 41 let.
-
Vizionářský design. V Benátkách představují dílo inženýra a designéra Paula Jaraye
Až do 30. ledna můžete v Benátkách navštívit výstavu představující dílo zapomenutého velikána meziválečných technologií. Spolupracoval i s československou Tatrou.
-
Nové muzeum M+ v Hong Kongu vystavuje rekonstrukci interiéru designéra Shira Kuramaty
Novátorská expozice historie asijského designu a výtvarného umění nabízí mimo jiné rekonstrukci unikátního interiéru japonské designérské legendy Shira Kuramaty.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.