Jeden z nejoblíbenějších architektů své generace. Sir Richard Rogers zemřel v úctyhodném věku 88 let

21. prosinec 2021

Když v roce 1977 otevíral francouzský prezident Valéry Giscard d'Estaing kulturní centrum a galerii moderního umění Centre Georges Pompidou v centru Paříže, architektura stylu high-tech slavila svůj triumf. Byl u toho i britský architekt Richard Rogers, který společně s Renzem Pianem vyhrál soutěž na stavbu této nové pařížské galerie. Po dokončení stavby bylo Rogersovi jen 44 let a už měl za sebou realizaci, jež se stala jednou z nejpokrokovějších staveb dvacátého století.

Vše začalo ale již v průběhu šedesátých let, kdy společně se svou ženou Su a Normanem a Wendy Fosterovými založili v Londýně studio Team 4, průlomovou skupinu, která pod vlivem radikálních myšlenek avantgardních skupin jako byly italské Superstudio a britský Archigram formulovali zásady high-techu, nového futuristického jazyka nejenom britské architektury sedmdesátých a osmdesátých let. High-tech vznikl na troskách modernismu a jeho krize během šedesátých let. Místo aby šlo architektům o čisté tvary a libí výraz, zaměřili se Richard Rogers a jeho současníci především na technickou stránku architektury. Toužili po strojovém výrazu staveb, které chtěli projektovat za pomocí nejmodernějších technologií a materiálů.

Lloyd's bank, London, architekt Richard Rogers

High-tech doslova obrátil domy naruby. Všechny technologie architektury, včetně konstrukčních prvků a obslužných sítí, jež byly do té doby skryté, ukázali Rogers a Foster na odiv. Výstavní centrum Centre Pompidou je toho se svými barevnými rourami, kterými vedou klimatizace, elektřina či voda, obnaženými konstrukcemi a externě zavěšenými eskalátory, typickým příkladem.

High-tech se stal novým stylem kapitalistické společnosti západního světa až do devadesátých let a z Rogerse a jeho partnera Fostera proslavil po celém světě. I přesto, že se již v roce 1967 profesionálně rozešli, oba dva patří dodnes k nejautentičtějším představitelů tohoto britského architektonické stylu. Zatímco jiní svou tvorbu rozvíjeli dále, Rogers zůstal pravému high-techu věrný až do své poslední realizace galerie Drawing Gallery v areálu jihofrancouzských vinic Château La Coste letos v létě. Oficiálně pak oznámil konec své kariéry a opustil studio Rogers Stirk Harbour + Partners, které založil v roce 1977.

Mezitím však stačil realizovat desítky důležitých projektů definujících architekturu přelomu tisíciletí. Jeho tvůrčí přístup charakterizoval optimismus a humanistický přístup. Rogersovy stavby jsou barevnou flexibilní prefabrikovanou architekturou, otevřeným demokratickým systémem pro všechny. Modulárnost, stavebnicové prvky a strojová estetika však nezabránila Rogersovi navrhovat stavby s výrazným autorským rukopisem. Ostatně takovým je i další z jeho mistrovských děl, sídlo banky Lloyd‘s v londýnském City, na které spolupracovala i tehdy mladá česká architekta Eva Jiřičná jako zaměstnankyně Rogersova tehdejšího ateliéru. 

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související