Jeden z nejoblíbenějších architektů své generace. Sir Richard Rogers zemřel v úctyhodném věku 88 let

21. prosinec 2021

Když v roce 1977 otevíral francouzský prezident Valéry Giscard d'Estaing kulturní centrum a galerii moderního umění Centre Georges Pompidou v centru Paříže, architektura stylu high-tech slavila svůj triumf. Byl u toho i britský architekt Richard Rogers, který společně s Renzem Pianem vyhrál soutěž na stavbu této nové pařížské galerie. Po dokončení stavby bylo Rogersovi jen 44 let a už měl za sebou realizaci, jež se stala jednou z nejpokrokovějších staveb dvacátého století.

Vše začalo ale již v průběhu šedesátých let, kdy společně se svou ženou Su a Normanem a Wendy Fosterovými založili v Londýně studio Team 4, průlomovou skupinu, která pod vlivem radikálních myšlenek avantgardních skupin jako byly italské Superstudio a britský Archigram formulovali zásady high-techu, nového futuristického jazyka nejenom britské architektury sedmdesátých a osmdesátých let. High-tech vznikl na troskách modernismu a jeho krize během šedesátých let. Místo aby šlo architektům o čisté tvary a libí výraz, zaměřili se Richard Rogers a jeho současníci především na technickou stránku architektury. Toužili po strojovém výrazu staveb, které chtěli projektovat za pomocí nejmodernějších technologií a materiálů.

Lloyd's bank, London, architekt Richard Rogers

High-tech doslova obrátil domy naruby. Všechny technologie architektury, včetně konstrukčních prvků a obslužných sítí, jež byly do té doby skryté, ukázali Rogers a Foster na odiv. Výstavní centrum Centre Pompidou je toho se svými barevnými rourami, kterými vedou klimatizace, elektřina či voda, obnaženými konstrukcemi a externě zavěšenými eskalátory, typickým příkladem.

High-tech se stal novým stylem kapitalistické společnosti západního světa až do devadesátých let a z Rogerse a jeho partnera Fostera proslavil po celém světě. I přesto, že se již v roce 1967 profesionálně rozešli, oba dva patří dodnes k nejautentičtějším představitelů tohoto britského architektonické stylu. Zatímco jiní svou tvorbu rozvíjeli dále, Rogers zůstal pravému high-techu věrný až do své poslední realizace galerie Drawing Gallery v areálu jihofrancouzských vinic Château La Coste letos v létě. Oficiálně pak oznámil konec své kariéry a opustil studio Rogers Stirk Harbour + Partners, které založil v roce 1977.

Mezitím však stačil realizovat desítky důležitých projektů definujících architekturu přelomu tisíciletí. Jeho tvůrčí přístup charakterizoval optimismus a humanistický přístup. Rogersovy stavby jsou barevnou flexibilní prefabrikovanou architekturou, otevřeným demokratickým systémem pro všechny. Modulárnost, stavebnicové prvky a strojová estetika však nezabránila Rogersovi navrhovat stavby s výrazným autorským rukopisem. Ostatně takovým je i další z jeho mistrovských děl, sídlo banky Lloyd‘s v londýnském City, na které spolupracovala i tehdy mladá česká architekta Eva Jiřičná jako zaměstnankyně Rogersova tehdejšího ateliéru. 

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...