Jak se vrací krása filmům? Je to složité, drahé, ale stojí to za to
Cyklus Tomáše Piláta Jak se vrací krása filmům aneb Cesty českých snímků z krabice přes laboratoř zpátky na plátna se na příkladu čtyř legendárních titulů věnuje především zásadám, problémům a specifikům jejich digitální záchrany. Extáze, Ukradená vzducholoď, Až přijde kocour a Ucho – každý z těchto filmů byl natočen v jedinečném obrazovém i zvukovém formátu, který určil způsoby digitální restaurace. A samozřejmě přinesl i nečekané těžkosti.
Hosty jednotlivých dílů jsou kurátoři restaurování Tereza Frodlová a Jonáš Kucharský z Národního filmového archivu, ředitel této instituce Michal Bregant, umělecký ředitel karlovarského filmového festivalu Karel Och, ředitelka Muzea Karla Zemana Lenka Lukáčková a „restauratér“ Ivo Marák ze studia UPP.
V prvním dílu se seznámíme s cíli a zásadami digitální záchrany filmů. Jak má restaurovaný film vypadat? To je velké téma, o kterém mluví restaurátorské týmy i filmoví historici po celém světě. Většinou se kloní k zásadě docílit podoby co nejbližší té, jakou měla filmová díla při premiéře. Je k tomu potřeba hodně trpělivosti, pečlivý výzkum, špičková technika a samozřejmě i odpovídající finanční obnos. I tak se občas stane, že s výsledkem ta či ona odborná skupina není spokojena. „Tyto debaty jsou časté, je to určitě věčné téma,“ říkají Frodlová s Kucharským, spolu se všemi ostatními mluvčími ovšem vyzdvihují téměř nekonečné možnosti dalšího života restaurovaných filmů.
Čtěte také
Ve druhé části upozorníme na trnitou distribuční cestu slavné Extáze režiséra Gustava Machatého a řekneme si o potížích s vyhledáváním materiálů k digitalizaci. Třetí část připomene cestu Ukradené vzducholodi, ve čtvrté si počkáme, Až přijde kocour a v páté se zaměříme na Ucho. U Kocoura se mimo jiné dozvíme, jak se restauruje vícekanálový magnetický zvuk, obnova Ukradené vzducholodi byla složitá také proto, že, byť jde o barevný film, je její filmový materiál černobílý, a co se týče Ucha, budeme se radovat z jeho současných mezinárodních úspěchů. Světový úspěch mají ovšem všechny zmíněné restaurované snímky, a s nimi i mnohé další.
Proces digitální restaurace zásadních titulů ze zlatého fondu české kinematografie naštěstí pokračuje. Disponujeme prvotřídními odborníky, a na skvělé úrovni je i mezinárodní spolupráce při hledání materiálů, ze kterých pak digitalizace vychází. Věřme, že se najdou i potřebné finanční prostředky. Existuje spousta filmů, jež si druhou nebo i další cestu k divákům rozhodně zaslouží.
Související
-
Zrestaurovaný film Ucho jede do Benátek – rozhovor s kritičkou Alicí Aronovou
Na filmovém festivalu v Benátkách bude k vidění i česká klasika. Divákům se představí digitálně zrestaurovaný film Karla Kachyni Ucho.
-
Michal Bregant, nový ředitel Národního filmového archivu
Novým ředitelem Národního filmového archivu byl – po odvolaném Vladimíru Opělovi – jmenován Michal Bregant. Bylo to jedno z posledních rozhodnutí bývalého ministra ...
-
Znovuzrozená partitura a světově proslulý film. SOČR živě doprovodí projekci Čarodějova učně
Pražské Rudolfinum zažije 22. prosince výjimečný večer. Bude tu k vidění mistrovský animovaný film režiséra Karla Zemana Čarodějův učeň.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.