Jak se vrací krása filmům? Je to složité, drahé, ale stojí to za to
Cyklus Tomáše Piláta Jak se vrací krása filmům aneb Cesty českých snímků z krabice přes laboratoř zpátky na plátna se na příkladu čtyř legendárních titulů věnuje především zásadám, problémům a specifikům jejich digitální záchrany. Extáze, Ukradená vzducholoď, Až přijde kocour a Ucho – každý z těchto filmů byl natočen v jedinečném obrazovém i zvukovém formátu, který určil způsoby digitální restaurace. A samozřejmě přinesl i nečekané těžkosti.
Hosty jednotlivých dílů jsou kurátoři restaurování Tereza Frodlová a Jonáš Kucharský z Národního filmového archivu, ředitel této instituce Michal Bregant, umělecký ředitel karlovarského filmového festivalu Karel Och, ředitelka Muzea Karla Zemana Lenka Lukáčková a „restauratér“ Ivo Marák ze studia UPP.
V prvním dílu se seznámíme s cíli a zásadami digitální záchrany filmů. Jak má restaurovaný film vypadat? To je velké téma, o kterém mluví restaurátorské týmy i filmoví historici po celém světě. Většinou se kloní k zásadě docílit podoby co nejbližší té, jakou měla filmová díla při premiéře. Je k tomu potřeba hodně trpělivosti, pečlivý výzkum, špičková technika a samozřejmě i odpovídající finanční obnos. I tak se občas stane, že s výsledkem ta či ona odborná skupina není spokojena. „Tyto debaty jsou časté, je to určitě věčné téma,“ říkají Frodlová s Kucharským, spolu se všemi ostatními mluvčími ovšem vyzdvihují téměř nekonečné možnosti dalšího života restaurovaných filmů.
Čtěte také
Ve druhé části upozorníme na trnitou distribuční cestu slavné Extáze režiséra Gustava Machatého a řekneme si o potížích s vyhledáváním materiálů k digitalizaci. Třetí část připomene cestu Ukradené vzducholodi, ve čtvrté si počkáme, Až přijde kocour a v páté se zaměříme na Ucho. U Kocoura se mimo jiné dozvíme, jak se restauruje vícekanálový magnetický zvuk, obnova Ukradené vzducholodi byla složitá také proto, že, byť jde o barevný film, je její filmový materiál černobílý, a co se týče Ucha, budeme se radovat z jeho současných mezinárodních úspěchů. Světový úspěch mají ovšem všechny zmíněné restaurované snímky, a s nimi i mnohé další.
Proces digitální restaurace zásadních titulů ze zlatého fondu české kinematografie naštěstí pokračuje. Disponujeme prvotřídními odborníky, a na skvělé úrovni je i mezinárodní spolupráce při hledání materiálů, ze kterých pak digitalizace vychází. Věřme, že se najdou i potřebné finanční prostředky. Existuje spousta filmů, jež si druhou nebo i další cestu k divákům rozhodně zaslouží.
Související
-
Zrestaurovaný film Ucho jede do Benátek – rozhovor s kritičkou Alicí Aronovou
Na filmovém festivalu v Benátkách bude k vidění i česká klasika. Divákům se představí digitálně zrestaurovaný film Karla Kachyni Ucho.
-
Michal Bregant, nový ředitel Národního filmového archivu
Novým ředitelem Národního filmového archivu byl – po odvolaném Vladimíru Opělovi – jmenován Michal Bregant. Bylo to jedno z posledních rozhodnutí bývalého ministra ...
-
Znovuzrozená partitura a světově proslulý film. SOČR živě doprovodí projekci Čarodějova učně
Pražské Rudolfinum zažije 22. prosince výjimečný večer. Bude tu k vidění mistrovský animovaný film režiséra Karla Zemana Čarodějův učeň.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
![tajuplny_ostrov.jpg tajuplny_ostrov.jpg](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/dc6840ce882ec3bac8e628bfab9f5bc9.jpg?itok=MGjKRqj7)
![](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/6515d334428e57ce276151baa6fa5313.jpg?itok=m8R2tATO)
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.