Intimní a intenzivní film Dcera je nominován na Oscara

13. leden 2020

Působivý, osobní a originální snímek Dcera je mezi pěticí filmů nominovaných na Oscara v kategorii nejlepší krátký animovaný film. Snímek Darii Kashcheevy již loni získal studentského Oscara a dvě ceny z respektovaného festivalu v Annecy. Poslechněte si rozhovor s režisérkou ve vltavských Reflexích.

Vtahující filmová řeč ve službách příběhu o možnostech rodinného souznění

Snímek Dcera vypráví beze slov o vztahu dcery a otce a o ne/schopnosti si navzájem plně porozumět. „Každý člověk zažil nějaké nepochopení s rodiči, nebo i křivdu. I když to nějak výrazně nevnímáme, mohlo to ovlivnit i naše chování v dospělosti. Rozhodla jsem se, že scénář bude osobní, a když vznikl rychle, brala jsem to jako dobré znamení.“

Čtěte také

Film má intenzivní zvukovou stopu a Daria Kashcheeva přiznává, že obdivuje paradokumentární filmové postupy například ve filmech Larse von Triera nebo bratří Dardennů. „U jejich filmů cítím, že mě to vtahuje do děje, a to ho jsem chtěla také dosáhnout.“ Dcera připomíná hraný film, simuluje ruční kameru, „jump cut“ střihy a disponuje množstvím detailů. „Všechno dělám ručně a o všem musím přemýšlet, vytváříme pro film celý nový svět, a proto animace má navzdory hrané stylizaci svůj smysl.“

„Dcera/Daughter“ je jedním ze tří filmů koprodukčního projektu Trojhlas, který je výsledkem spojení tří zajímavých studentských filmů, které vznikaly souběžně na třech českých uměleckých školách – FAMU, UMPRUM a Západočeské univerzitě v Plzni. V Česku bude k vidění na podzim.

autoři: Pavel Sladký , Šárka Gmiterková
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.