Elity, vrazi, skutečné události. Nejlepší seriály roku 2019

8. leden 2020

Severský noir, politické rodinné drama, rekonstrukce skutečných událostí – to jsou seriálové vrcholy roku 2019 podle moderátorů Reflexí a jejich hostů, publicistky Táni Zabloudilové, a festivalové a televizní dramaturgyně Jany Čížkovské.

Poslechněte si diskusi o vybraných seriálech v kompletním záznamu pořadu Reflexe a podívejte se na přehled těch nejzásadnějších jmenovaných děl. S malým bonusovým překvapením na závěr…

Ze seriálu Succession

Boj o moc (Succession, 2. série, HBO)

Táňa Zabloudilová: „Tak vtipný, tak komplexní, tak dobrý seriál o klanu bezskrupulózních diletantních zrůd, které postupně od sebe rozeznáváme, možná chápeme nebo je dokonce máme rádi.“

Šárka Gmiterková: „Zvláštní rodinná sága, fascinovaná životním stylem horních deseti tisíc, která je zároveň třeskutě vtipnou satirou.“

Koruna (The Crown, 3. série, Netflix)

Jana Čížkovská: Geniálně napsaný seriál s úžasně vystavěnými postavami, který vychází z celoživotního zájmu scenáristy Petera Morgana o britskou královskou rodinu.“

Ze seriálu Koruna (The Crown)

Naši kluci (Our Boys, minisérie HBO)

Pavel Sladký: „Případ odvetné vraždy palestinského mladíka trojicí ultraortodoxních Židů z roku 2014 a jejího vyšetřování. Působivý vhled do situace lidí, kteří do palestinsko-izraelského konfliktu vstupují z různých stran.“

Oranžová je nová černá (Orange Is the New Black, 7. série, Netflix)

Šárka Gmiterková: „Pamětnická věc sahající až k prvopočátkům Netflixu jako výrobce původního obsahu, jejíž finální sezona je odměnou pro ty, kdo to se seriálem vydrželi až do zdárného konce.“ 

Ze seriálu Mindhunter

Lovci myšlenek (Mindhunter, 2. série, Netflix)

Táňa Zabloudilová: „Druhá sezona se odehrává v Atlantě, kde řádí sériový vrah zaměřující se na děti z chudých černošských rodin. Do seriálu se tak nově dostává rasové téma, i když nadále výborně splétá různé tematické linky a vrstvy.“

Desatero hříchů (All The Sins, Finsko)

Jana Čížkovská: „Zajímavá variace na nordic noir, která se odehrává na severu Finska za polárního dne. Rozkrývání případu tradiční procedurální formou doplňuje trefný černý humor a psychologie ústřední vyšetřovatelské dvojice.“

Záběr ze seriálu Černobyl od televize HBO

Černobyl (minisérie HBO)

Pavel Sladký: „Ocenil jsem emocionální, ale i širší společenský dopad, který seriál měl. Diváky po celém světě zaskočilo, jaké detaily skutečných událostí se do díla dostaly.“

Watchmen (HBO)

Táňa Zabloudilová: „Na rozdíl od komiksu Alana Moora se seriál neodehrává v alternativní realitě, ale někdy v blízké budoucnosti. Showrunner Damon Lindelof výchozí předlohu respektuje, ale zároveň ji dobře vsadil do současnosti.“

Ze seriálu Years and Years

Roky a roky (Years and Years, BBC)

Jana Čížkovská: „Rodinná kronika budoucí Británie. Neuvěřitelně civilní seriál, avšak problémy, které se tu řeší, vypadají jako dystopie jen zdánlivě.“

Když nás vidí (When They See Us, minisérie, Netflix)

Šárka Gmiterková: „Velmi intimní, citlivý a chvílemi na sledování až bolestivý portrét tzv. pětky z Central Parku. Snaha napravit historickou vinu spočívá ve snaze vidět pětici mužů jako nositele individuálních osudů, a nejen jako jednu hrozivou tlupu.“

Gangy z Birminghamu (Peaky Blinders, 6. série, BBC)

Pavel Sladký: „Seriál, který mě pořád dokáže bavit, protože si jednak zachovává svoje stabilně silné stránky, jako je hudební dramaturgie a žánrová stylizace, ale zároveň dovede přinést něco nového.“

autoři: Pavel Sladký , Šárka Gmiterková
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.