Seriál Koruna je zpět. Británie se mění, královniny povinnosti zůstávají
Výpravný historický seriál Koruna (The Crown), reflektující život nejdéle vládnoucí britské panovnice Alžběty II., je v polovině.
Zásadní změnou je v nové sezóně kompletní výměna herců a hereček v hlavních i vedlejších rolích. Děj seriálu, který je k vidění na Netflixu, se posouvá do sedmdesátých let minulého století a královna čelí novým problémům, jako je odhalení sovětského špióna ve vlastních řadách, odborové stávky nebo složitá hospodářská situace, která vedla až k devalvaci britské libry. Zatímco první dvě sezóny seriálu sledovaly bolestivou transformaci z mladé ženy v nadčasový symbol národního znovuzrození, v aktuální třetí sezóně je již Alžběta II. plně smířená s předurčenou rolí autoritativní panovnice.
Být královnou Británie není nikdy jednoduché
Už od první scény, kdy si královna prohlíží svůj nový portrét určený na poštovní známky, je ale výrazně akcentováno téma krize středního věku a stárnutí. Turbulentní vztah Alžběty II. a prince Philipa se oproti předchozím sériím vyvinul do pevné manželské aliance, kdy jsme si jako diváci ještě více vědomi spřízněnosti obou postav. Nositeli milostných peripetií a prvních citových vzplanutí ve složitém prostředí dvorního protokolu se nově stávají potomci královského páru; princ Charles a princezna Anna. Seriál tak ani nadále není pouhým otrockým výkladem britské historie, ale soustředí se především na komplikované rodinné vztahy uvnitř monarchie. Bohatě zdobené sály, velká schodiště a nekonečné chodby Buckinghamského paláce se tak znovu stávají dějištěm emocionálně vypjatých dramat, ilustrujících, navzdory kritickým hlasům odpůrců monarchie, že být královnou Spojeného království nebylo nikdy jednoduché.
Potlačované city a emocionální vrcholy seriálu
Pokud staré britské přísloví říká, že koruna si vždy najde cestu na tu správnou hlavu, měli tvůrci obzvláště šťastnou ruku při výběru nové představitelky titulní královny. Po Claire Foy přebírá žezlo ve ztvárnění Alžběty II. etablovaná britská herečka Olivia Colman, která již v letošním roce získala Oscara za ztvárnění jiné britské královny, a sice Anny Stuartovny ve filmu Favoritka. V jejím podání je Alžběta II. navýsost komplexní postavou, která se naučila skrývat své emoce a stala se odměřenou panovnicí dohlížející na správný chod země.
Čtěte také
Potlačované emoce a nuancované záchvěvy hněvu či bolesti jsou nejvíce patrné ve vyhrocených situacích se členy její rodiny. Například ve scéně konfrontace mezi ní a jejím synem Charlesem, právě jmenovaným princem z Walesu, je obtížné rozlišit, kdy promlouvá jako matka k synovi nebo jako panovnice ke svému nástupci. Kontrast k mnohdy stoické královně zosobňuje její sestra Margaret v temperamentním ztvárnění Heleny Bonham Carter. Téma dvou sourozenců, z nichž jeden je předurčen stát se hlavou státu a žít pod drobnohledem společnosti v záři reflektorů, zatímco druhý je odkázán k tomu zůstat v jeho stínu, se stává leitmotivem celého seriálu a důmyslně se navrací i v dějové linii prince Charlese a princezny Anny. Závěrečný dialog mezi sestrami, těsně před oslavou stříbrného jubilea Alžbětina nástupu na trůn, odhalující silné pouto mezi nimi, patří rozhodně k vrcholům série.
Peter Morgan a nezastupitelnost koruny v čase brexitu
Hlavní hvězdou seriálu ale zůstává britský scenárista a dramatik Peter Morgan, který projekt pro stanici Netflix vymyslel a téměř všechny scénáře k němu i sám napsal. Prostředí britské panovnice už do detailu znal ze svého scénáře k dramatu Královna z roku 2006 nebo ze své divadelní hry Audience u královny, ve které přijímá královna ke konzultacím všechny své premiéry od Winstona Churchilla po Davida Camerona. Díky své obdivuhodné znalosti monarchie a dobových reálií se zároveň nebojí veřejný obraz a samotnou osobnost královny relativizovat. Děje se tak například v epizodě, kdy je královna se svým kamarádem z dětství lordem Porchesterem v zahraničí kvůli chovu koní. Morgan tuto situaci využívá k rozehrání královniny privátní krize z předurčenosti vládnout a zároveň k ilustrování skrývaných romantických citů k dávnému příteli. V epizodě věnované sesuvu půdy a následné katastrofě ve městě Aberfan vidíme královnu vůbec poprvé plakat, a tvůrce tak okázale nabourává zažitou představu emocionálně odměřené a vždy racionální panovnice. I když Morgan pro své scénáře čerpá z historicky doložitelných faktů a z rozhovorů, více než detailní rekonstrukce historických situací ho zajímají události za zavřenými dveřmi, při jejichž psaní projevuje nebývalou dávku invence. Zároveň v době současných brexitových nálad, kdy se opět jeví monarchie jako něco anachronického, Morganovo dílo slouží jako vhodný komentář podtrhující relevantnost královské rodiny v čase a její nezastupitelnou funkci v existenci Spojeného království.
Koruna / The Crown (2016 – 2019)
Režie: Benjamin Caron, Christian Schwochow, Jessica Hobbs ad.
Scénář: Peter Morgan
Hrají: Olivia Colman, Tobias Menzies, Josh O'Connor, Erin Doherty, Helena Bonham Carter ad.
Distribuce: Netflix (17. 11. 2019)
Související
-
Stranger Things 3: Temné léto v Hawkinsu je ztřeštěná komedie i krutý žalozpěv za ztracené dětství
Online videotéka Netflix zveřejnila třetí sezonu seriálu o dobrodružstvích dětské party z městečka Hawkins. Potkávají se v ní první lásky a temná monstra z podzemí.
-
Série Černobyl je hrozivě fascinující i protivně konvenční záznam jedné apokalypsy
Ambiciózní dokudrama Černobyl se věnuje jedné z největších katastrof moderní historie, při níž koncem dubna 1986 došlo k výbuchu reaktoru ukrajinské jaderné elektrárny.
-
Temný případ nikdy nebyl o případech. Proč třetí pokračování True Detective zapadlo?
Po narychlo splácané druhé sezoně přišel hlavní tvůrce slavného seriálu True Detective Nic Pizzolato se solidním pokračováním. Velký ohlas u diváků nevzbudil.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka