Bohdan Karásek: Noční scéna. O setkání matky s dcerou, která už dávno není dítětem
Bohdan Karásek získal v rámci Cen české filmové kritiky titul objev roku – vysloužil si ho za vztahovou tragikomedií Karel, já a ty. Exkluzivně pro Vltavu nedávno napsal a natočil i rozhlasovou hru Noční scéna, postavenou na intimním dialogu matky s dcerou. Poslouchejte online.
Padla tma, je noc, dům utichl. Jen setmělou kuchyní bublá voda v konvici. Nad ní se ale nečekaně potkávají dvě ženy – matka s dcerou. S dcerou, která už dávno není dítě, a tak spolu v intimitě noci můžou mluvit jako dvě dospělé ženy. A říkat si i věci, které si ještě nikdy neřekly… Taková je výchozí situace rozhlasové hry Noční scéna.
Hudebník a filmař Bohdan Karásek se narodil v roce 1978 v Brně, na studia se pak ale přesunul do Zlína a později na pražskou FAMU. Už od devadesátých let točil krátké filmy a nedávno na Marienbad Film Festivalu představil svůj celovečerní debut Karel, já a ty.
Jako filmový námět začínal i příběh hry Noční scéna. Klíčová byla pro autora postava mladé dívky, která je až příliš „akurátní a citově zodpovědná“, jak sám říká. Z jednoduchého scénosledu se postupně začal rodit dialog, v němž se témata této postavy mísí s mnoha dalšími.
Čtěte také
Ačkoli Karásek věří v sílu prostého dialogu i ve filmu, námět Noční scény se mu nakonec jevil mnohem příhodnější pro rozhlas. Tak intimní situace nabírá na síle právě i tím, že si tváře obou aktérek můžeme pouze představovat. Rozhodl se tedy, že natočí rozhlasovou hru, čehož se po svých bohatých zkušenostech s tvorbou „na koleně“ příliš neostýchal.
Do dvou hlavních a jediných rolí obsadil Petru Lustigovou a Marii Švestkovou, které vedl především k co nejcivilnějšímu projevu. Právě v něm je cítit Karáskova základna ve filmovém umění. „Opravdu mi záleželo na tom, aby výsledek dýchal přirozeností, aby intimita, na níž je celý dialog založen, nebyla pokažená žádnou divadelní manýrou,“ dodává Karásek.
Čtěte také
Posluchač se tak stává tou pověstnou mouchou na stěně. Na stěně kuchyně jedné běžné domácnosti, v níž lze vyslechnout banální řeči, ale i úplně niterné prožitky, vzpomínky, pocity…
Pro Český rozhlas Vltava napsal a vyrobil Bohdan Karásek ve své Filmové společnosti Alfreda Bouriany (2019). V jeho režii hrají Marie Švestková a Petra Lustigová, zvučil Mirek Faderholz.
Související
-
Čekání na filmový debut. Proč je cesta k němu složitá?
Jaká je cesta za filmovými debuty? Co vede autory k rozhodnutím obsadit sám sebe, natáčet ve vlastním bytě nebo za vlastní úspory? ArtCafé moderuje Anna Herza Tydlitátová.
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.