V českém filmu mi scházel pocit, kdy tam s postavami skutečně jste, říká Bohdan Karásek

Bohdan Karásek, režisér a hudebník
Bohdan Karásek, režisér a hudebník

Čtvrtý ročník Marienbad Film Festivalu zavzpomínal na Petra Lébla a nabídl mimo jiné celovečerní debut Bohdana Karáska, který byl hostem ArtCafé.

Festival se pod vedením ředitelky Zuzany Stejskalové a dramaturga Lubomíra Konečného zaměřuje na propagaci snímků experimentální povahy a na uvádění děl zlatého fondu světové kinematografie v novém a neotřelém kontextu. Letošní ročník vzdal poctu dvěma ikonickým postavám světové kinematografie: herečce Audrey Hepburnové a režiséru Alainu Resnaisovi.

DSC_6451upraveno.jpg

V sekci Forum Marienbad se představily experimentálně laděné filmy z celého světa vybrané na základě mezinárodní výzvy. Velká pozornost se upínala především k sekci Theatre Electrique, která má prezentovat současnou filmovou tvorbu v oblasti experimentu s formou a narací. V ní byl uvedený také celovečerní debut Bohdana Karáska s titulem Karel, já a ty. 

První český mumblecore film? 

Karásek svůj film už dříve označil za situační esej. „Žánrové nálepky jsou ošidné, nikdo je nemá rád a všichni je musí vytvářet. Já jsem se to pokusil zkonstruovat šalamounsky. Film obsahuje klasické mezilidské situace jako jsou setkání – tu lehce groteskní, tu trapná, tu všední. Zároveň je to film plný povídání a přemýšlení, a to je ta esejistická linka,“ přibližuje v ArtCafé Bohdan Karásek coby režisér, scénárista a střihač v jedné osobě.

DSC_6459upraveno.jpg

Mojmír Sedláček film označil za snad první český mumblecore, čili zástupce proudu nezávislých nízkorozpočtových filmů, jež se začaly točit ve Spojených státech po roce 2000 a pro které je charakteristická autentičnost výpovědí, včetně mumlání (mumble). Právě to dalo těmto filmu trochu posměšnou nálepku mumblecore. „S tím zařazením byl rád souhlasil a trochu se rdím, protože mám tento proud americké kinematografie rád. V českém filmu mi trochu scházela kvazidokumentarističnost, kdy se člověk cítí, jako by tam s postavami skutečně byl. A to byla moje vize tořit co nejvíc právě takové filmy.“ Snímek Karel, já a ty půjde díky péči Marienbad Films v listopadu do kinodistribuce. 

Léblovský film ze sklepa 

Marienbad Film Festival patřil také vzpomínání na režiséra, herce, výtvarníka a uměleckého šéfa Divadla Na zábradlí Petra Lébla (1965– 1999). Divákům se tak mimo jiné představil krátký film dramaturga, dramatika a filmaře Jana Kačeny nazvaný Člověk si sám se sebou vystačí, respektive nevystačí (2015).

Petr Lébl udělal renesanci svobody.
Jan Kačena

Film vznikl ze záběrů Petra Lébla pořízených na ruční kameru během jeho pobytu v Tel Avivu v roce 1996, kam Lébl odjel režírovat Cyrana z Bergeracu. „Je to film o samotě a o potřebě člověka,“ podotýká Jan Kačena, který na filmu spolupracoval s Nikolou Krutilovou. Léblovy záznamy do té doby odpočívaly ve sklepě u Ivany Slámové, dramaturgyně Divadla Na zábradlí.   

DSC_6514upraveno.jpg

„Petr Lébl se narodil tvůrčím způsobem do 90. let, kdy došlo k přerodu komunismu do Discolandu Sylvie. Je to člověk, který dokázal reflektovat, že o výkladu divadelní her může přemýšlet každý sám po svém. V tom byl velice důležitý. To, co Petr Lébl udělal, už dneska vidíme na jevišti běžně, ale on byl první. Dokázal zkrátka osvobodit výrazovou kulturu, udělat renesanci svobody,“ říká v ArtCafé Kačena. 

DSC_6589upraveno.jpg

Poslechněte si celé ArtCafé vysílané z hlavní kolonády v Mariánských Lázních. V první částí zazpíval floridský zpěvák, kytarista a skladatel Sam Pacetti, v 17:00 jste mohli slyšet skladbu Zpívající fontánu  a skladbu Petra Hapky nazvanou Hudba pro fontánu z roku 1986. Hudební část ArtCafé patřila minikoncertu česko-běloruské dvojice Zabelov Group, kterou tvoří bubeník a Jan Šikl a Roman Zabelov.

0:00
/
0:00
Spustit audio

Související