Beru skoro všechno, protože dostávám samé dobré nabídky. Když roli nevěřím, pochyby jsou na mně vidět, říká Halka Třešňáková
Když na ni kolegové herci zapomněli a nechali ji čtyřicet minut svázanou s roubíkem v puse, došlo jí, že v životě potřebuje mít věci pod kontrolou – včetně záložní cesty ven. Na rozdíl od svého muže, herce Tomáše Jeřábka, nad rolemi víc přemýšlí a je také schopná hrát v němčině, po odchodu z Československa totiž osm let žila v Heidelbergu. Hostem Ondřeje Cihláře byla ve Vizitce herečka Halka Třešňáková.
Vyhovuje jí, když jí režisér až technickým způsobem vysvětlí, jaký výraz po ní chce, a když má dostatek času na nazkoušení – tak, jak tomu bylo třeba v případě filmu Citlivý člověk podle románu Jáchyma Topola, který zrežíroval a tento podzim do kin pošle Tomáš Klein. Přestože do širšího diváckého povědomí se dostala díky (pravda, minimalistické) roli asistentky Lenky v sitkomu Kancelář Blaník, říká, že její tvorba není postavená na slově, ale na pohybu. Můžou za to zejména jazyková škatulata. Formující roky základní a střední školy totiž strávila v německém Heidelbergu, kam její rodina odjela kvůli tlaku minulého režimu.
Komunitní život je málo
„Chodila jsem tam do divadelního kroužku, kde jsem hodně věcí vyjadřovala pohybem a mimikou, protože jsem je neuměla říct slovy. Když jsem se pak vrátila do Prahy, spoustu věcí jsem po těch letech zase neuměla vyjádřit v češtině. Pohyb mi v tom hodně pomohl,“ konstatuje. Pohybové, nonverbální divadlo a komedii pak studovala na HAMU u Ctibora Turby, který ji také seznámil s novým cirkusem. S tehdy pětiletým synem Alanem, kterého porodila v osmnácti, žila kočovný život se souborem Pocheros. Času na pilování jednotlivých čísel i na komunitní život bylo dost, Halce Třešňákové ale takové fungování dlouhodobě nevyhovuje. „Když jsme například jeli hrát do Paříže, s karavany jsme bydleli tak daleko od centra, že bylo těžké věnovat se kultuře i jiným způsobem. To samé, když jsem studovala na švýcarské cirkusové škole v horách. Já ale ráda chodím na výstavy a o práci potřebuju diskutovat i s jinými lidmi, ty rozhovory jsou pro mě důležité. Tehdy jsem si uvědomila, že dialog s osobami z jiného prostředí mi chybí.“
Čtěte také
Ve Vizitce mluvila o rozdílném prostředí i osobním nastavení, do kterého v osmnácti a pak i šestačtyřiceti přivedla své syny, o divadelních a filmových rolích, na které prý vždycky měla štěstí a nemusela do nich vstupovat se sebezapřením, i o mezinárodní inscenaci Seismic, s níž byla nedávno ve Francii. Seismic je primárně pohybová inscenace, přičemž právě pohyb Halce Třešňákové v posledních letech chyběl. „Před těhotenstvím jsem se hýbala pořád, a tak jsem šla do Alty na workshop. Ani jsem nevěděla, že se na něm vybírají herci do tanečního projektu,“ popisuje kořeny Seismicu. Jak v rozhovoru řekla, inscenace je na pohyb a jeho přesnost velice náročná, což ji nutí být maximálně koncentrovaná.
Související
-
Všude vidíme krizi a cítíme úzkost. Takové nálady tu byly naposledy v baroku, říká Jáchym Topol
„Mívám romantické chvíle v narvané tramvaji mezi I. P. Pavlova a Karlovým náměstím, kdy mě napadají texty, které dodělávám doma.“ přiznává Jáchym Topol.
-
Nerada odhaluji sama sebe. I proto tak silně prožívám své divadelní role, říká herečka Alena Vránová
Za maximálně osvobozující herečka Alena Vránová považuje, když může spolurozhodovat o výběru divadelní role. V tomto směru si nesmírně váží spolupráce s Divadlem Ungelt.
-
Humor vyskakuje jako čertík ze všech rohů. Nedovedla bych bez něj žít, říká herečka Bára Hrzánová
„Kdybyste tříhodinový monolog v rámci Hrdého Budžese hráli rutinně, nedohrajete ho. Musíte reagovat na publikum, když vám ale zrovna nevrací energii, je to velká dřina.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!
Vladimír Kroc, moderátor


Zločin na Zlenicích hradě
Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...