Alena Scheinostová: Hugo, Kilián, vy a já

17. říjen 2024

Vystupte z řady, buďte sama sebou! – nabádá mě při podzimním brázdění ulic ixtá podobná reklama. V pojetí toho podsvíceného plakátu „být sama sebou“ neznamená nic jiného než koupit si tuctové šatky, které vyprodukovaly bezejmenné a špatně ohodnocené šičky někde v Bangladéši ve statisících kusech.

V logice této reklamy budete tudíž sama sebou tím, že na sebe navléknete stejný kus textilu, jako teoreticky v téže chvíli obleče několik set tisíc „sebesamých“ na celé zeměkouli. Jak by to asi vypadalo, kdyby se potom všichni sešli naráz na jediném místě?

Čtěte také

Zkrátka je ono reklamní heslo zlehka absurdní. Jsme ale dávno naučení, že reklama je pohádka, továrna na iluze, a nejde ji brát vážně. Jenže – kolikrát právě to nejdivnější prohlášení odhaluje hlubokou pravdu, jenom ji nebereme na vědomí?! Jistěže chceme být sami sebou. Jen psychologických a seberozvojových knih s takovým titulem najdeme na podzimních nákupech v každém knižním řetězci celou poličku.

Hýčkáme vidinu sebe samých jako originálních, nesouměřitelných bytostí, které se rozhodují autonomně a činí jen ty kroky, které je spolehlivě vyvádějí z davu. A neradi si připouštíme, že ve skutečnosti pro nás „autonomně se rozhodovat“ hluboko do zralé dospělosti nápadně připomíná „hlavně to dělat jinak, než říkala maminka“, a naše touha po sebeurčení nás nakonec spolehlivě zavádí do stejných obchodů, vztahů a prázdninových destinací jako většinu ostatních.

Čtěte také

Filozofové možná znají odpověď na otázku, proč se lidé ve snaze o svobodné vyjádření nakonec protnou v tomtéž bodě. Proč se vyznavačky domácí alternativy sejdou na tomtéž farmářském trhu, proč se nezávislí poetové potkávají v totožně vyhlížejících a shodně zásobených antikvariátech, proč obsahy na sociálních sítích, kde se tak nosí volnost projevu, připomínají tematický monolit obměňovaný nanejvýš v závislosti na tom, zda daný den zemřela známá osobnost, anebo právě v lese rostou houby.

A co teprve ti nejhalasnější bojovníci za svobodu vyjádření, kteří jeden přes druhého opakují nejenom shodné nesmysly z kterési dálněvýchodní trollí farmy, ale dokonce tak zhusta činí totožnými slovy, ba se stejnými pravopisnými chybami!

Čtěte také

Snad je to otázka designu. Člověk může mít vlastní příběh, jedinečné jméno – a ano, i to se dnes tak nosí, a proto se každý druhý jmenuje Hugo nebo Kilián –, může si zeleninu opatřovat samosběrem. Jeden každý ale nakonec narazíme na limity toho, jak jsme utvářeni. Narazíme na meze svého lidství. V něm jsme si všichni strašně podobní. A dívá-li se na nás z výše vesmíru nějaká ta mimozemská existence, nedalo jí nejspíš zase tolik práce nás přečíst a zanést do tabulky v několika stručných bodech.

V důsledku tak být sám sebou znamená být to, co všichni ostatní. Na jednu stranu je to strašná představa a napadá mě cosi o mravencích, ovcích, jednolité mase. Na stranu druhou cítím úlevu. Jsme v tom prostě všichni – Hugo, Kilián, vy a taky já. Takže ty šaty si možná koupím. Docela se mi totiž líbily.

autor: Alena Scheinostová
Spustit audio