Zapomenutý brazilský brutalismus. Monumentální privátní rezidenci Hanse Broose nelze přehlédnout
Hans Broos patří mezi významné představitele brazilského brutalismu, který se od konce padesátých let rozvíjel především ve městě São Paulo. V tomto smyslu patřil k významné škole Paulista a jeho architektura šedesátých let vykazuje typické prvky tohoto stylu. Ten je spojen se São Paulem a celou prestižní generací brazilských architektů v čele s Paolem Mendes Da Rochou.
Broos se narodil ve Velké Lomnici na Slovensku v roce 1921. Ve čtyřicátých letech studoval architekturu v Praze a později v německém Braunschweigu. Na to navázal stáží u slavného německého architekta Egona Eiermanna. Zanedlouho se však rozhodl odejít do Brazílie, kde měl kontakty na vlivné průmyslníky německého původu.
Hrubé betonové povrchy, práce se světlem a mohutnými objemy charakterizují i jeho vlastní dům. V roce 1971 si ho Broos postavil v rezidenční čtvrti Morumbi. Jeho betonová schránka zaujme výraznými konstrukčními prvky. Nakoso stojící pilíře podpírají mohutnou střechu a společně rámují prosklený betonový kvádr. Uvnitř vytvořil Broos dvouúrovňový navzájem propojený prostor. Do domu se vstupuje z ulice rovnou do nejvyššího patra. Zde se nachází technické zázemí, kuchyně a jídelna. Po točitých schodech stoupáme do hlavního obytného prostoru sahajícího přes dvě podlaží. Rozměrné skleněné plochy otevírají interiér do tropické zahrady.
Na projektu domu spolupracoval také přítel Hanse Broose, legendární krajinářský architekt Roberto Burle Marx, který je například autorem slavného chodníku na pláži Copacabana v Rio de Janeiru nebo krajinné úpravy hlavního města Brasilia. Marx nevytvořil pro Broosův dům pouze návrh tropické terasovité zahrady, ale i unikátní autorský prvek v interiéru. Jedná se o abstraktní sochařské dílo v podobě reliéfu vestavěného krbu, jehož součástí je také skrytý barový kabinet. Tento unikátní interiérový element nese charakteristické znaky Roberta Burle Marxeho, které ale většinou užíval v mnohem vetším měřítku celých městských nebo krajinných celků.
Součástí Broosova domu bylo také jeho vlastní studio, které se nachází na druhé straně zahrady a je částečně zapuštěné pod zem. Dnes tento krásný prostor chátrá a stohy Broosových architektonických plánů se jen tak povalují všude kolem. To ostatně zaznamenal i ve svém novém dokumentárním filmu o Hansovi Broosovi Architekt drsnej poetiky slovenský režisér Ladislav Kaboš.
Související
-
Rezidence Milan v São Paulu. Architekt Marcos Acayaba v ní prožil celý život
Betonová klenba zastřešuje obytný prostor rezidence Milan, kterou navrhl brazilský architekt Marcos Acayaba. To ještě netušil, že se do ní se svou manželkou sám nastěhuje.
-
Radikální brutalismus uprostřed tradičního Londýna – to je dům architekta Briana Housdena
Dům Briana Housdena na severu Londýna je výjimkou klasického britského brutalismu. Svými experimentálními proporcemi narušuje tradiční ráz poklidné čtvrti Hampstead.
-
Dům Jorise Lense. Huib Hoste oživil belgický funkcionalismus netypickým barevným schématem
Bílá fasáda domu Jorise Lense je obklopena o několik pater vyššími betonovými činžovními domy. V době svého vzniku byl osamoceným příbytkem na téměř prázdné ulici.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.