Dům Jorise Lense. Huib Hoste oživil belgický funkcionalismus netypickým barevným schématem

22. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Huib Hoste, dům Jorise Lense, Mechelen 1934

Bílá fasáda domu Jorise Lense je obklopena o několik pater vyššími betonovými činžovními domy. V době svého vzniku byl ale tento modernistický klenot osamoceným příbytkem na téměř prázdné ulici. V současnosti je tento unikátní příklad belgického modernismu výjimečně přístupný i veřejnosti.

Dům Jorise Lense je jedním z vrcholných děl belgického architekta Huib Hosteho (1881–1957). Ten se zcela zásadním způsobem podílel na rozvoji belgické meziválečné moderny. Narodil se v Bruggách, studoval architekturu v Gentu a aby se uživil, navrhoval od počátku první světové války eklektické stavby ve stylu neogotiky.

Moderna s barevnými schématy

Huib Hoste, dům Jorise Lense, Mechelen 1934

Tvorba Hendrika Petruse Berlageho, Amsterodamské školy a během první světové války i radikální myšlenky hnutí De Stijl znamenaly zlom v architektově tvorbě. Po válce tak začal navrhovat stavby v modernistickém stylu. U belgického pobřeží ve městě Knokke navrhl v roce 1924 své nejznámější dílo: Dům De Beir, známý též jako Černý dům.

Svůj dokonalý smysl pro proporce a interiérový design promítl i do realizace rodinného domu pro právníka Jorise Lense v Mechelenu, který patří mezi jeho vrcholná díla.

Lensům dům se svou bílou prosklenou fasádou je výrazně ovlivněn mezinárodním funkcionalismem. V prvním patře za proskleným vystupujícím arkýřem se nachází rozlehlý obývací pokoj s Hostovým vestavěným nábytkem a netypickým barevným schématem stěn a stropů.

Koupelnová abstrakce

Po keramikou obložených schodech se směřuje do vyšších pater s ložnicí a koupelnou. Ta je řešená jako prostorový abstraktní obraz: architekt vytvořil rafinované geometrické obrazce z barevných kachliček.

Současný majitel domu, historik architektury Jos Vandenbreeden, je expertem nejenom na Hosta, ale i belgickou secesi, art deco a modernismus. A svůj dům někdy otevírá návštěvníkům.

Huib Hoste, dům Jorise Lense, Mechelen 1934

autoři: Adam Štěch ,
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová