Vztah reálného prostředí a jeho obrazu v naší mysli. Jaký smysl pro nás má cestování?
Rekreační cestování dnes většina lidí považuje za samozřejmost. Většinou řešíme spíše kam, kdy, za kolik, než abychom se ptali – proč vlastně cestujeme? Proč se chceme fyzicky ocitnout na „jiných“ místech? A nestačila by nám virtuální přítomnost v nich? Skrze paměť, fotografii, film, či literární obrazy?
Hlavním důvodem cestování je poznávání místa, nebo jeho prožití, procítění. A někdy jenom potřebujeme utéct kamkoli „jinam“, kde si dokážeme odpočinout – v takovém případě je role místa vytvořit nám jakousi neutralizační oponu vůči světu.
Čtěte také
To všechno je pro náš život bezpochyby obohacující. Ale – a platí to především pro první dva případy – otázka zní, jak často je to opravdu nutné? Možná není třeba navštívit takových míst nekonečné množství, či ta stejná znovu, a možná nemusí být neomezeně daleko. Možná můžeme z jedné bezprostřední zkušenosti dál čerpat bez nutnosti fyzického opakování a daná místa dál navštěvovat „virtuálním“ cestováním. Tedy například skrze paměť, literaturu, fotografii, film. Klíčovou otázkou ale je rozdíl mezi virtuálním bytím v místě, kde jsme jednou fyzicky byli anebo nikdy nebyli. A také subjektivní schopnost prožívat virtuálně vyvolaný obraz ve vědomí podobně, jako ten způsobený fyzickou přítomností.
Pokud dokážeme abstrahovat z konkrétního místa a situace universální vlastnosti, nacházíme je pak i v každodenním prostředí našeho života – i bez cestování. Zjednodušeně řečeno to může být hloubka jezera, zvuk moře, tvar horizontu, strmost skály...
Maloja Snake i v údolí Lužických hor
Jedná se o subjektivní prožitky. Já sama, mluvím-li o těch z poslední doby, tak například protože jsem zažila Maloja Snake ve Švýcarském Engadinu, jev, kdy se údolím táhne kilometry dlouhý úzký had nízké oblačnosti, mohla jsem ho nedávno prožít i v údolí Lužických hor. Nebo pohled na hejna rorýsů v Sicilských městech, kde stopy jejich kroužení jakoby prošívaly krajinu střech, pro mne znamená už vždy spatřovat totéž v letu vlaštovek nad loukami vlastního domova. Díky cestě do Finska či po východě Spojených států jsem prožila neprostupnost – lesů, krajiny. A teď ji nacházím dál doma, v menším měřítku. Minulý týden při návštěvě Parku Muskau v Sasku, jsem si zase uvědomila, že když člověk jednou vidí majestátnost staletých dubů, spatřuje ji i v těch drobnějších okolo nás.
Anebo, mluvíme-li o virtuálním cestování – když čtu Deníky Maxe Frische, kde popisuje situace odehrávající se v Berzoně v Ticinu, vnímám živě vlastnosti zdejších úzkých údolí, které jsem sama zažila – stísněnost stop sesuvů hor, stejně jako nadechnutí při vystoupání na náhorní plošiny.
Ptát se po smyslu cestování, a tedy i po přiměřené častosti, není důležité jen pro jedince, je třeba se vždy i ptát: Jaké má moje jednání dopad na společnost jako celek? A právě kvůli šetrnosti vůči prostředí je asi třeba rehabilitovat poznávání míst i bez fyzické přítomnosti, jakkoli z určitého hlediska, například fenomenologie, je oprávněně považováno za méně hodnotné ve srovnání s bezprostřední zkušeností.
Související
-
Zacelit jizvy venkova. Jakými způsoby může architektura napomoci oživovat menší města a vesnice?
Inspirací může být například nové kulturní centrum vznikající v prostorách barokní Sýpky Lemberk. A také výstava Schön Hier, Architektur auf dem Land...
-
Mít čas na odcházení. Přirozeně stárnoucí věci i domy mohou být krásné
V Židovské tradici ponechávání posvátných předmětů rozpadu bez dotyku lidské ruky, můžeme nacházet obecnou metaforou pro vztah k odloženým věcem v dnešní době.
-
Architekt versus památkář. Jsou na jedné lodi nebo v neustálém konfliktu?
V polemikách na téma zacházení s architektonickými památkami často slýcháme pojem „konflikt mezi památkáři a architekty“. Je ale otázka, nakolik odpovídá realitě.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.