Vítězové Cen divadelní kritiky za rok 2022. Nejlepší inscenací je Konec rudého člověka, nejlepším divadlem Dejvické
V anketě odborného časopisu Svět a divadlo hlasovalo prostou a přímou volbou 84 dotázaných kritiků. Ceny, jejichž výtvarnou podobu navrhla designérka Marie Štumpfová, obdrželi umělci v osmi kategoriích. Prim hrály pražské činoherní inscenace. A kdo konkrétně mohl slavit?
Vítěznou Inscenací minulého roku se stal Konec rudého člověka. Knihu nobelistky Světlany Alexijevičové se stejným podtitulem upravil pro scénické provedení Daniel Majling. Jevištní realizací textu se v Divadle v Dlouhé poprvé představil režisér Michal Vajdička. Jeho inscenace v hlasování kritiků porazila o dva hlasy Andruchovyčovu Moskoviádu, zabývající se rovněž „ruskou otázkou“ v nastudování D. D. Pařízka na scéně Divadla X10.
Čtěte také
Ocenění za nejlepší Ženský herecký výkon připadlo podruhé Pavlíně Štorkové, která již v roce 2016 zaujala porotu v roli Olgy Havlové. I tentokrát se zdárně vžila do reálné postavy novodobé historie, a to básnířky Sylvie Plathové v inscenaci Studia Hrdinů Manželka publikovaného básníka. V kategorii Mužský herecký výkon se o Cenu podělili Jan Vondráček za roli sovětského armádního vysloužilce, připraveného se znovu chopit kormidla, Majora Alexejeva v Konci rudého člověka a Ivan Trojan coby padesátník David snící o švédské trojce v Zelenkově nastudování vlastní hry Fifty.
Petr Zelenka se svou tragikomedií Fifty napsanou po vzoru tří předchozích úspěšných titulů (Příběhy obyčejného šílenství, Teremin, Elegance molekuly) opět pro Dejvické divadlo s přehledem ovládl kategorii Poprvé uvedená česká hra. I díky ní právě Dejvické divadlo obdrželo titul Divadlo roku.
Čtěte také
Loňské Divadlo roku – resp. divadelní spolek JEDL – tentokrát oslovilo porotu hudební složkou experimentální opery zkomponovanou na libreto Lucie Trmíkové vycházející z díla Henrika Ibsena. Za Hudbu k inscenaci OPERA IBSEN/Přízraky byl oceněn skladatel Matouš Hejl. Shodný počet hlasů v kategorii nejlepší Scénografie obdrželi Marek Cpin za výpravu k inscenaci Chazarský slovník Divadla Husa na provázku a Tereza Gsöllhoferová spolu s Evou Justichovou za výtvarnou stránku imerzivního projektu Musí se žít divadelního spolku Pomezí. Podobně se staly Talentem roku rovnou dvě herečky – Anežka Šťastná a Zdislava Začalová.
Mezinárodní festival DIVADLO, který loni v Plzni oslavil své třicáté výročí, poskytl obci divadelních kritiků podnět k Největšímu zážitku ze zahraničního divadla. V této neoceňované kategorii nejlépe uspěla novodobá parafráze Romea a Julie Shaxpearova myčka na ulici Kertész v režii maďarského divadelního provokatéra Viktora Bodóa v podání budapešťského Örkeny István Színház.
Ceny divadelní kritiky za rok 2022 – výsledky
INSCENACE ROKU 2022
S. Alexijevičová, D. Majling Konec rudého člověka
překlad a dramaturgie Kateřina Studená, režie Michal Vajdička, scéna Pavol Andraško, kostýmy Katarína Hollá, hudba Michal Novinski, Divadlo v Dlouhé, premiéra 3.3.2022
ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU 2022
Pavlína Štorková (Sylvia Plath)
Jan Horák: Manželka publikovaného básníka, režie Jan Horák, Studio Hrdinů
MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU 2022
Ivan Trojan (David)
Petr Zelenka: Fifty, režie Petr Zelenka, Dejvické divadlo
Jan Vondráček (Major Alexejev)
Světlana Alexijevičová, Daniel Majling: Konec rudého člověka, režie Michal Vajdička, Divadlo v Dlouhé
DIVADLO ROKU 2022
Dejvické divadlo
POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA ROKU 2022
Petr Zelenka: Fifty
v dramaturgii Olgy Šubrtové a režii P.Zelenky uvedlo Dejvické divadlo
SCÉNOGRAFIE ROKU 2022
Marek Cpin (výprava)
Pavić, Mikulášek, Menclerová: Chazarský slovník, režie Jan Mikulášek, Divadlo Husa na provázku
T. Gsöllhoferová a E. Justichová (scénografie)
Bartoš, Brychta: Musí se žít, režie Lukáš Brychta, Projekt Pomezí
HUDBA ROKU 2022
Matouš Hejl
Ibsen, Hejl, Trmíková: OPERA IBSEN/Přízraky, režie Jan Nebeský, JEDL
TALENT ROKU 2022
Anežka Šťastná (herečka)
Zdislava Začalová (herečka)
Související
-
Skladatel Matouš Hejl: Při psaní skladby pro soutěž České filharmonie mě inspirovaly velryby
Čínská sci-fi a iránské filozofické texty v nedávné době zaujaly Matouše Hejla - hudebního skladatele, jehož kompozici Crossings odvysílá Vltava 6. prosince večer.
-
Jan Vondráček: Dostojevského Běsi mě bavili. Je ale strašné, že v Rusku je to vlastně pořád stejné
Už od dětství měl Jan Vondráček rád Jiřího Suchého. K přijímačkám na konzervatoř přišel s jeho monologem, který ale také odříkal jeho hlasem.
-
Repliky v inscenaci Konec rudého člověka zní teď mnohem bolestněji, podotýká dramaturgyně
Pražské Divadlo v Dlouhé uvedlo premiéru inscenace Konec rudého člověka, Jak se do přípravy představení promítlo vypuknutí války na Ukrajině?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.