Skladatel Matouš Hejl: Při psaní skladby pro soutěž České filharmonie mě inspirovaly velryby

Skladatel Matouš Hejl
Skladatel Matouš Hejl

Čínská sci-fi a iránské filozofické texty v nedávné době zaujaly Matouše Hejla - hudebního skladatele, jehož kompozici Crossings, interpretovanou Českou filharmonií, odvysílá Vltava 6. prosince večer. Do Vizitky ho pozval Vojtěch Babka.

Až budete v pátek 6. prosince chvilku po osmé večerní poslouchat na Vltavě záznam koncertu, na němž zazněla vítězná díla 2. ročníku skladatelské soutěže České filharmonie, zaměřte se na zvuky velryb v kompozici Crossings třicetiletého autora soudobé vážné hudby Matouše Hejla.

Věci mezi vodou a zemí

Inspirací mu při skládání byla nejen knihy Bílá velryby od Hermana Melvilla, ale také knížka, v níž se píše o tak trochu „velrybích“ zvucích, které vydávaly bojové letouny ve válce ve Vietnamu. Termín Crossings pak podle Matouše Hejla odkazuje k samotné velrybí existenci. „Dvakrát musely překonat hranici mezi vodou a zemí. Ve skladbě zkouším zachytit i ten neuchopitelný moment, když nakukovaly na souši a zkoušely žít životem pozemských živočichů,“ odkazuje na fakt, že velryby patří mezi savce.

HUDBA K SIRÉNĚ: SCHODIŠTĚ & ŽESTĚ
středa 4. prosince 2019, 11.55 (!) | Gymnázium Jana Nerudy (Hellichova 3, Praha 1)
koncept / hudba: Matouš Hejl (světová premiéra)

VSTUP VOLNÝ

Orchestr BERG – koncept projektu, dramaturgie a hudební zajištění
Český rozhlas – koproducent & přímý přenos na stanici Vltava

Gymnázium Jana Nerudy – partner koncertu


LIVE VIDEO: Facebook Vltavy

Orchestr BERG – koncept projektu, dramaturgie a hudební zajištění
Český rozhlas – koproducent & přímý přenos na stanici Vltava
Fakulta architektury ČVUT – partner koncertu

Matouš Hejl bude v pondělí 2. 12. hostem Vizitky, v pátek 6. 12. odvysíláme od 20.00 premiéru jeho skladby pro Českou filharmonii.

Do Vizitky si Matouš Hejl vybral zejména starší polyfonní skladby, jež ho jako posluchače zaujaly „určitým druhem trvání a plynutí.“ Což je mimochodem vlastnost, které si cení i u elektronické taneční hudby. Na ní si všímá hlavně míry kreativity a nápaditosti, s jakou dokáže pracovat s lidským uchem.

A ještě jednou se tento týden můžeme setkat se skladbou Matouše Hejla, muže, jenž skládá například i pro divadelní projekty a který má na svém kontě nominaci na Českého lva za hudbu Ztracení v Mnichově. Ve středu 4. 12. v 11:55 zazní na schodiště pražského Gymnázia Jana Nerudy jím zkomponovaná hudba k siréně.

„Začínám společně se sirénou úvodními fanfárami ke Smetanově opeře Libuše, které se transformují do nápodoby venkovního ruchu – jde vlastně o takovou fanfáru naruby,“ řekl Hejl už dříve.

Autor ve Vizitce posluchače pozval přímo do budovy: v tamních chodbách prý zvukové efekty vyniknou nejlépe. Jednotliví hráči interpretujícího Orchestru Berg navíc pro dokonalé vyznění skladby zaujmou předem vyhrazená, přesně daná místa. Celý projekt tak bude mít i „site specific“ prvky.

Co se se skladbou stane potom? Vadí Matoušovi Hejlovi, že specifické kompozice, jakými je právě třeba hudba k siréně, mají jepičí život? „Tím se nezabývám. Je to prostě něco jako mandala.“