Václav Boštík: Uzlové body
Výběr z úvah z publikace Václav Boštík (1913–2005), vydané ke 100. výročí narození umělce, který je mnohými považován za největšího českého malíře 2. poloviny 20. století.
Václav Boštík roku 1937 nastoupil na Akademii a stal se žákem prof. Willi Novaka.
Od roku 1942 byl členem Umělecké besedy. V roce 1960 se stal jedním se zakládajících členů skupiny UB 12, která výrazně poznamenala vývoj československého umění v 60. letech.
Rané dílo Václava Boštíka je hodně ovlivněno např. Cézannem, ale už v polovině 50. let, kdy v tehdejším Československu bylo umění svázáno socialistickým realismem, přešel k abstraktní tvorbě.
Kromě malování vytvořil v letech 1955 až 1959 s Jiřím Johnem i unikátní pražský památník obětem holocaustu. Později se podílel na restaurování renesančních sgrafit na fasádě zámku v Litomyšli.
V pozdních dílech překonává hranice výtvarných žánrů. Jeho obrazy přesahují dokonce i hranice umění, blíží se vědě i mystice, působí jako výsledky neobyčejně vnímavého snění. Je z nich patrná snaha o uchopení principu a tajemství celého vesmíru.
V roce 2004 získal Václav Boštík cenu od ministra kultury a v témže roce od prezidenta republiky medaili za zásluhy.
Autor: Václav BoštíkPřipravila: Vladimíra Bezdíčková
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.