Umělecké festivaly i krása každodennosti. Ostravské dny pohledem okrašlovacího spolku
Vydání profilového alba Ostrava Days Live 2019–2021 je příležitostí si připomenout nejen aktuální dění na největším českém festivalu současné hudby, ale také jeho průniky do života města.
Ostravské dny současného umění
Festival Ostravské dny si vybudoval renomé akce s velkou mezinárodní účastí a také mezinárodním dosahem i vlivem. Dokumentuje to právě vydané dvojalbum, které obsahuje živé nahrávky z posledních dvou let.
Ostravské dny jsou ale také součástí kulturního a uměleckého života současné Ostravy. Propojují se s ním místní divadla i galerie, výtvarní umělci, básníci i výtvarníci. O festivalu i ostravské kulturní současnosti hovoří antikvářka Ilona Rozehnalová, která je zároveň zakladatelkou okrašlovacího spolku Za krásnou Ostravu.
Jeho členkami jsou i další dvě účastnice debaty: projektová manažerka galerie Plato Dita Eibenová, která stála také u začátků festivalu Ostravské dny, a malířka Hana Puchová. Její kresby vznikající přímo během koncertů se již staly nedílnou součástí festivalu.
Petr Kotík a bohatá kulturní minulost
Ostravské centrum nové hudby, které festival pořádá, ani jeho zakladatel Petr Kotík nepřišli do Ostravy jako do kulturní pustiny. Podle slov Ilony Rozehnalové má město bohatou uměleckou minulost a není správná představa, že teprve v posledních letech se v něm něco děje.
Ostrava možná nepatří mezi ostře sledovaná kulturní centra, ale o to víc poskytuje svobody k realizaci neotřelých projektů.
Svým způsobem je logické, že zakladatel Ostravských dnů Petr Kotík našel prostor pro svoje plány právě v tomto místě.
Skladatel, dirigent a flétnista se po svém odchodu z Prahy v roce 1968 zařadil mezi prominenty newyorské avantgardní scény. Úzce spolupracoval s Johnem Cagem, Earlem Brownem, Juliem Eastmanem nebo Christianem Wolffem.
Posledně jmenovaný skladatel je také posledním žijícím skladatelem Newyorské školy, Ostravských dní se mnohokrát aktivně zúčastnil a na právě vydaném dvojcédéčku je zastoupen skladbou, kterou napsal teprve nedávno.
Reflexe posledních tří let
Album vyšlo ve dnech, kdy Petr Kotík slavil osmdesáté narozeniny. Obsahuje nahrávky z posledních tří let, ale výběrem autorů i autorek zároveň mapuje dlouhou historii festivalu. Ten dnes tvoří významný bod, kde může řada současných skladatelů z celého světa realizovat a hlavně slyšet své skladby.
Ve Futurissimu znějí skladby Christiana Wolffa, Frederica Rzewskiho, Georginy Bowden a Petra Kotíka. Na dvojalbu Ostrava Days Live 2019–2021, které lze objednat v Ostravském centru nové hudby, jsou dále zařazeny kompozice Iannise Xenakise, Martina Smolky, Petra Bakly, Any Sokolović, Devina Maxwella a Miroslava Srnky. Hrají Ostrava New Orchestra, Ostravská Banda, Canticum Ostrava, PKF–Prague Philharmonia a SOČR.
S Ilonou Rozehnalovou, Ditou Eibenovou a Hanou Puchovou hovoří autor pořadu Boris Klepal.
Související
-
Současná hudba z elektrárny. Poslechněte si velké orchestrální zahájení festivalu Ostravské dny
K nejočekávanějším koncertům festivalu „Ostravské dny“ patří jeho velké orchestrální otevření. To letošní má datum 22. srpna a vysíláme jej v Koncertu klasika 27. srpna.
-
Poslední výzva hudbě dneška. Pět autentických skladeb zahraničních rezidentů Ostravských dní
Koncert Poslední výzva nebo Last Call má na festivalu Ostravské dny několikaletou tradici. Jde o přehlídku nejnovějších kompozic rezidentů Institutu Ostravských dní.
-
Ozvi se, dokud ti není čtyřicet! Vyšlo album mladých experimentálních skladatelů
Dramaturg Boris Klepal sestavil jakousi „přehlídku“ kompozic skladatelů a skladatelek, kterým loni ještě nebylo čtyřicet let.