Poslední výzva hudbě dneška. Pět autentických skladeb zahraničních rezidentů Ostravských dní

17. říjen 2021

Koncert s názvem Poslední výzva nebo Last Call má na festivalu Ostravské dny několikaletou tradici. Matiné na Janáčkově konzervatoři v Ostravě nabízí přehlídku nejnovějších kompozic rezidentů Institutu Ostravských dnů. Nejedná se jen o skladatele a skladatelky, kterým je něco přes dvacet let. Do Ostravy se hlásí profesionální hudebníci a pedagogové prestižních univerzit, kteří i letos byli součástí asi třicetičlenné skupiny rezidentních skladatelů z celého světa.

Osobní zážitky, experiment i lyrika

Futurissimo přináší vhled do práce izraelsko-amerického studenta Yale University Michaela Gancze (1999), který dílo don't do this postavil na zážitku vlastní autonehody: „Nutkání učinit krok kupředu, potřeba ujištění, zdrcující představa nemožnosti života po smrti – tato skladba je o těchto pocitech.“

Čtěte také

James Helgeson (1966) usazený v Berlíně nabídl šest komorních fragmentů z opery, která má mít premiéru v příštím roce. Ben Zucker (1993) z Chicaga se snaží své tvůrčí aktivity rovnoměrně rozvíjet jako skladatel, audiovizuální umělec a multiinstrumentalista. Podílí se na rozvoji experimentální hudební scény v Severní Americe a Velké Británii. Američan David Zuckerman (1978) se prezentoval svým aktuálním dílem Výjev z korporace. Koncert uzavřela lyrickou skladbou Verš výrazná Csenge Mihalicza (2000) z Budapešti, pro niž je nejdůležitější harmonická vrstva hudby.

Každá z pětice skladeb koncertu Last Call obstojí sama o sobě.

Nejedná se tedy o žádná veskrze „začínající“ díla, ale o hudbu originální a autentickou. Pod vedením Petra Kotíka ji hráli členové mezinárodního orchestru pro novou hudbu Ostravská banda, kterými jsou také hráči proslulého Mivos Quartet z New Yorku, český flétnista Daniel Havel, klarinetista Lukáš Daňhel nebo harfistka Ivana Švestková.

Spustit audio

Související