Týden politické satiry
Od Haška a Hašlera k Osvobozenému divadlu, komunální satira nebo satira v časech bez nepřítele. Jak se v Česku vyvíjela politická satira? S pěti autory nastíníme historický i poněkud politický přehled toho, jak se politická satira v Česku vyvíjela od vzniku 1. Československé republiky prakticky do současnosti. Poslouchejte on-line.
Od Haška a Hašlera k Osvobozenému divadlu
Teatrolog Vladimír Just začne autorem, kterého kabaret a satira stály život, totiž Karlem Hašlerem, a přes Jaroslava Haška se dostane až k Osvobozenému divadlu.
Zasměj se, nebo střelím
Přemysl Rut se v pořadu, ve kterém i hraje na klavír a spolu s Markétou Potužákovou zpívá, zamyslí nad naším sklonem často nazývat satirou útoky, které satirikovi nemůžou nijak ublížit, protože jsou namířeny na slabšího. Nejotřesnějším příkladem jsou antisemitské popěvky a veršovánky, ale také komunistické „statistické šlehy“ proti náboženství nebo – ve všech režimech – proti intelektuálům.
Komunální satira v kontextu politických událostí
Děkan Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Michal Pullmann vše zasadí do historického rámce.
Vlast, bestie, hmyz a masochista
Teatrolog a redaktor časopisu Svět a divadlo Jakub Škorpil se podívá na problematiku satiry v divadle po roce 1989 včetně zamyšlení nad tím, proč trvalo tak dlouho, než se česká divadla k satirickému pohledu na skutečnost odhodlala.
Satira v časech bez nepřítele
Stanislav Biler pojedná současnou satiru jako dialog autorů esejů pro připravované vydání revue Prostor. V tomto případě si připomeneme výroky politiků, které poslouží jako příklad toho, jak někdy stačí nasvítit společenský jev nebo výrok kriticky a vypadá bez dalšího jako autentický příklad satiry.
Ne vše, co sebe samo jako satiru pojmenovává, jí skutečně je. Jan Jirák, žurnalista a vysokoškolský pedagog, připomíná, že každá satira slouží především k nasvícení, k odhalení nějakého významného společenského problému, který autor považuje za zásadní. Je důležité, aby se jednalo o něco, co je v základech společnosti. Když to autor považuje za nezdravé, může na věc poukázat různým způsobem a satira je jedním z nich. Je signálem, že by si společnost přála, aby platily hodnoty, které reálně neplatí.
Připravili: Vladimír Just, Přemysl Rut, Michal Pullmann, Jakub Škorpil a Stanislav Biler
Natočeno v roce 2018.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Šedivý pokoj, Čmoud nebo Návěstí. Povídky Stefana Grabińského, klasika polské fantastické literatury
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
-
Ngaio Marshová: Zpěv v ráhnoví. Pátrání po úchylném vrahovi žen
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.