Naše politická reprezentace vyrábí satiru sama, ukazuje festival 100 roků satiry

12. listopad 2018
Festival Sto roků satiry potrvá až do 17. listopadu, kdy vyvrcholí už tradičním satiricko-karnevalovým průvodem Sametové posvícení

Dokážeme si my Češi ze sebe dělat legraci a upozorňovat na vlastní chyby a falše? Jaký význam má v dnešní době politická satira? Umíme ji dělat dobře? A jak ji snáší politici? Podobné otázky klade pražský festival Sto roků satiry.

Akce se skládá z přednášek, workshopů, filmových projekcí, happeningů i divadelních představení. Na jaké formy a polohy satiry se festival zaměřuje, přiblížila v ArtCafé jedna z jeho zakladatelek, Marie Novotná: „Snažíme se pokrýt co nejširší spektrum satiry a pojednat ji nejen prakticky, ale i teoreticky. Festivalové programy by se daly rozdělit do dvou velkých skupin: na ty, ve kterých hovoříme o historii satiry, a na ty, které ukazují její současnou podobu.“

Hlavním cílem přehlídky je podle Novotné motivovat a inspirovat veřejný prostor a ukázat, že prostřednictvím satiry je možné zpochybňovat a kultivovanou formou napadat společenský systém, jeho autority i řád. V hlavním městě festival Sto roků potrvá až do 17. listopadu, kdy v Den boje za svobodu a demokracii vyvrcholí satiricko-karnevalovým průvodem Sametové posvícení.

Současný stav české společnosti? Situace je nadmíru výtečná

Za motto festivalu jeho organizátoři zvolili větu Situace je nadmíru výtečná,“ kterou pronesl někdejší pražský primátor Igor Němec těsně před zatopením pražského metra v roce 2002.

Jan Werich a Jiří Voskovec

Marie Novotná k tomu dodává: „Domníváme se, že tahle věta funguje sama o sobě. I kdyby člověk nevěděl, v jakém kontextu byla původně pronesena, bude mu znít poněkud absurdně. Jasně ukazuje, že politická reprezentace dokáže satiru vyrábět sama a že tuto satiru stačí pouze přenášet do jiného kontextu.“ Dění na politické scéně ale bylo směšné a absurdní odjakživa. „Ukazuje to například satira, kterou dělali Voskovec s Werichem už v Osvobozeném divadle,“ dodává Marie Novotná.

Večer slam poetry, koncert Nikoly Muchy i Branky body kokoti

Během tří týdnů už festival nabídl řadu pohledů na společenskou a politickou satiru. Historicky zaměřené večery provedly festivalové publikum od meziválečné satiry až po dnešek. Tematicky zaměřené programy nabídly například pohled na ženy v satiře, satiru na internetu nebo na ruský humor. Ze známých osobností vystoupili například představitelé blogu Tisíckráte, scenáristky pořadu Branky body kokoti, představitel současné slam poetry Anatol Svahilec nebo zpěvačka Nikola Mucha. Z teoretiků k programu přispěli například teatrolog Vladimír Just, filosof Miroslav Petříček nebo historik a současný děkan FF UK Michal Pullmann.

Dobrá satira by měla mířit zespoda nahoru. Dělat si legraci z někoho, kdo je slabší než vy, na tom nic satirického není.
Marie Novotná

Organizátoři festivalu se mimo jiné ptají i na to, kde leží hranice satiry a kam až je možné v satiře jít. Má mít satira jasně dané hranice? Marie Novotná k tomu říká: „Hranice a meze satiry jsou důležité téma. I proto jsme se chtěli ptát po její etické dimenzi. Kladli jsme například otázku, je-li možné satirizovat znásilnění nebo cokoli jiného, co někomu ubližuje. Z našeho pohledu by dobrá satira měla mířit zespoda nahoru, vysmívat se tomu, co člověka přesahuje, co stojí nad ním.“

Jak ostrá je současná česká satira? A je jí dost?

V české kultuře má satira poměrně dlouhou tradici, její linie vede od románů Jaroslava Haška přes hry Osvobozeného divadla až po produkce Divadla Sklep, jehož členové přenesli v 90. letech ostrou politickou satiru i do televize v pořadu Česká soda. Jak je to ale s českou satirou dnes?

Sametové posvícení - 2017

„Myslím si, že v současném Česku se stále objevuje hodně dobré satiry, že je tu hodně lidí se skvělým potenciálem. Co se týče její viditelnosti, pak největší změna spočívá v tom, že satira se přesunula jinam, je vidět na jiných platformách a v jiných médiích“, vysvětluje Marie Novotná.

Sto roků satiry

17. 10. – 17. 11. 2018

Kampus Hybernská, Hybernská 4, Praha

Více o festivalu, který 17. listopadu vyvrcholí satiricko-karnevalovým průvodem Sametové posvícení, si poslechněte v audiozáznamu. V hudebním bloku Aleše Opekara se dozvíte o letošním veletrhu WOMEX a ze vstupu Petry Kultové o londýnském muzeu Black Cultural Archives, kterému hrozí zavření.

Spustit audio

Související