Český stand-up je jiný než v Americe. Nemá toho moc na srdci, tvrdí někteří komici
Etabloval se moderní stand-up, vycházející z anglo-americké tradice, v českém prostředí? Jakým tématům se věnuje, v čem je specifický, je málo, nebo moc vulgární, a snaží se aspoň někdy o společenský a kritický přesah?
Žaloby a soudní spory, které svými výstupy v 50. a 60. letech vyvolával americký stand-up komik Lenny Bruce, se staly základním testem prvního dodatku americké ústavy, který zaručuje svobodu slova. Byl to on, kdo do žánru stand-up comedy vnesl témata obecně považovaná za rouhačská nebo obscénní. Navíc, ovlivněn beatníky, komentoval je dost uvolněným jazykem. V mnoha amerických městech pak byla jeho kontroverze vyvolávající vystoupení zakázána.
Žena, cizinec a bílý muž ve studiu Radia Wave. Publikum přišlo na stand-up comedy
Ve studiu Radia Wave se ve čtvrtek 30. srpna uskutečnila historicky první (a možná ne poslední) živá stand-up comedy. Humor vytvářeli standupeři Tigran Hovakimyan, Lucie Macháčková a Honza Studnička. Lidskou vatu, která vyplnila prostor mezi jejich vystoupeními, obstarávaly tragikomické moderátorky pořadu Buchty a o potlesk a smích se postaralo vzorné publikum.
Na Lennyho Bruce, zakladatele moderního stand-upu, další komici dlouho navazovali. V 90. letech prorazil Američan Bill Hicks. Potvrzením úspěchu a popularity tohoto žánru se staly samostatné speciály vysílané stanicí HBO. Do Česka se moderní stand-up dostal v roce 2004 s pořadem Na stojáka. Od té doby přibývá komiků, kteří se mu věnují. Koncem letošního srpna dokonce stanice Českého rozhlasu Radio Wave odvysílala první Live Stand-Up Comedy Show přímo ve studiu.
Už čtyři roky funguje projekt Underground Comedy, platforma, která se v Česku snaží propagovat žánr stand-up comedy. Jedním z producentů a zároveň komikem je Tomáš Plhoň. „Je to na psychiku dost náročný, i když to tak nevypadá,“ říká s tím, že v Česku se mu věnují desítky lidí.
Chodí čím dál víc lidí, ale pořád jde o hodně okrajový formát. Myslím, že stand-up v Česku nikdy nebude takový mainstream jako v Americe nebo v Anglii, je tu jiné kulturní podhoubí. Máme ale vykročeno k tomu, aby měl stejnou váhu jako třeba v Německu.
Tomáš Plhoň
Pod názvem Stand-up Factory funguje od loňska skupina, kterou tvoří Jiří Jakima, Martin Jirman a dvojnásobný mistr České republiky ve slam poetry Jiří Charvát. Ten vymyslel pojem mind-up, což má být, jak říká, stand-up s myšlenkou, až poselstvím.
Je to pro mě důležité. Jak pozoruji český stand-up, mám pocit, že toho nemá moc na srdci. Velmi často sleduji nějaký výstup a říkám si: chápu ty techniky, struktury, ale proč mi to říkáš, mě to nezajímá.
Jiří Charvát
„Já nemám ambici svými výstupy měnit lidem život. Můj cíl je, aby se bavili, smáli, uvolnili endorfiny a odcházeli spokojení. Vybírám si témata, se kterými má zkušenost velká část populace a má k nim navíc citovou vazbu,“ kontruje jeho kolega Martin Jirman. A Jiří Jakima doplňuje: „Souhlasím, že český stand-up toho nemá moc na srdci, jsme uvěznění v deseti až patnácti minutách, když má komik vlastní speciál, je to jiné.“
S představením nazvaným UP! vystupuje od loňska i klaun a jeden ze zakladatelů skupiny Squadra Sua Robert Janč. Jde o stand-up o stand-upu. „Osobně mě tento žánr fascinuje tím, že člověk je na scéně sám, nemá kostým, ani roli, jen mikrofon a je na jevišti sám za sebe,“ říká Robert Janč, který měl možnost strávit v New Yorku deset dní a seznámit se s americkým stand-upem.
Zásadní rozdíl je v jazyce. Zkratkovitost angličtiny a to, jak fungují vtipy, je s češtinou nesrovnatelné. U nás je silná tradice televizních výstupů herců, kteří si vytvoří jakési postavy. Americký stand-up je více nejasný, nepoznáte, jestli se projevuje víc komik, nebo jeho postava.
Robert Janč
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.