Traffic

6. únor 2002

Slovo traffic znamená v angličtině dopravu, provoz i podezřelý kšeft. A právě toto slovo tvoří originální titul pozoruhodného amerického filmu, který v loňském roce získal čtyři Oscary, a stal se tak nejvážnějším konkurentem historického eposu Gladiátor.

Skládanka - opatřená českým názvem Traffic - Nadvláda gangů - začíná v mexické poušti, kde dva poldové zastaví náklaďák s podezřelým kontingentem. V další epizodě se děj přenese do Spojených států, do sféry vrcholné politiky. Na scénu vstupuje muž zvaný "protidrogový car". Soudce Robert Wakefield - v podání Michaela Douglase - se ujímá funkce šéfa Úřadu pro boj s narkotiky. Netuší ovšem, že v jeho vlastní rodině se schyluje k dramatu, v němž právě drogy sehrají zásadní roli. S tímto ďábelským artiklem, znamenajícím nevídané zisky i děsivé pády, souvisí i třetí linka vyprávění. Dva agenti v přestrojení za překupníky dopadnou jednoho z dealerů. Brzy poté je zatčen i jeden z drogových bossů.

Logo

Film režiséra Stevena Soderbergha se podobá kaleidoskopu, jehož střípky se přesypávají z místa na místo. Pro mozaiku - sestavenou z několika příběhů - to platí doslova: hlavní postavy v ní často cestují a děj se neustále stěhuje z Ameriky do Mexika a zase zpátky. Traffic osciluje mezi několika žánry a nahlíží do různých společenských pater. Vypráví o bezvýznamných i prominentních gaunerech, ale také o jejich obětech, jež přežívají od dávky k dávce.

Jednou z nich je i dcera zmíněného "protidrogového cara". Historie pádu této vzorné studentky do pekla krádeží a prostituce začne nenápadně, během mejdanu se spolužáky. Její proměna v nesvéprávné zvířátko i bezmoc dívčiných rodičů jsou ale o to děsivější. Znamenitá Erika Christensenová v úloze Caroline demonstruje proces plíživého sebezničení, který byl nesčíslněkrát popsán v dokumentech i v osobních zpovědích.

Další dvě pásma Soderberghova filmu se odehrávají v houštinách korupce, zrady a riskantních dvojích her. Dějové zvraty, v nichž figurují prodejní i neúplatní poldové, nájemní vrazi, vlivní úředníci i všehoschopní narkobaroni, se vesměs podobají standardním gangsterkám. Pár nepřehledných a krkolomně působících momentů se dá přehlédnout vzhledem k neobyčejně autentickému aranžmá. Traffic má punc syrového dokumentu mapujícího polosvět drog, policejní rutinu i zákulisí politiky z různých úhlů. Reportážně stylizované drama, komponované ve znakové barevné škále, nenabízí žádná falešná východiska. Ukazuje, že čest a slušnost mohou leckdy prohrát a že bandité často zůstávají beztrestní. Vypráví však také o tom, proč zdánlivě beznadějný zápas s narkomafií nelze vzdát.

autor: Jan Foll
Spustit audio