Straussova Ariadna na Naxu se vrací po dlouhých 45 letech na prkna Národního divadla v Praze
Po dlouhých 45 letech se na repertoár Národního divadla v Praze vrací německá opera Richarda Strausse Ariadna na Naxu. Nová inscenace má premiéru dnes v 19 hodin ve Stavovském divadle.
Ariadna na Naxu – recenze Heleny Havlíkové
Opera Ariadna na Naxu zobrazuje konfrontaci „vysokého“ a „nízkého“ umění i rozpolcenost, se kterou se může skladatel během tvůrčího procesu setkat. Jde vlastně o dvě opery v jednom: během Prologu se dozvíme, že se v domě bohatého mecenáše chystají přípravy vážného antického dramatu o Ariadně, ale zároveň má být uvedena i rozpustilá komedie dell'arte o přelétavé dívce Zerbinettě. Střídání vysokého a nízkého umění se pak projevuje nejen dějově, ale i tím, že vznešeně znějící operní hudba se tu mísí s komickými tanci a rozvernými písničkami.
Opera Ariadna na Naxu byla nastudována v jednom pěveckém obsazení, ve kterém figuruje islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir v roli Skladatele, švédská sopranistka Cornelia Beskow jako Ariadna, čínská sopranistka Ziyi Dai jako Zerbinetta nebo dánský tenorista Magnus Vigilius, který se představí jako Bacchus. V činoherní roli Hofmistra, který účinkuje jen v Prologu a který je jakousi spojkou mezi bohatým mecenášem a jednotlivými herci, se na pražské operní jeviště vrací Dagmar Pecková.
Režie se ujala Sláva Daubnerová, která už v Národním divadle dříve připravila Janáčkovy Výlety páně Broučkovy a také operu Rodiona Ščedrina Lolita. Ve své inscenaci chtěla odpoutat od určité násilné komediálnosti, ke které může vybízet už samotný Prolog.
Straussovu Ariadnu na Naxu nastudoval hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra, který toto dílo považuje za výjimečné v kontextu celé skladatelovy operní tvorby.
Související
-
Dirigent Jakub Hrůša získal prestižní německou hudební cenu Opus Klassik v kategorii Dirigent roku
U poroty zabodoval nahrávkou hudby Hanse Rotta, Gustava Mahlera a Antona Brucknera, kterou pořídil s Bamberskými symfoniky pro společnosti Deutsche Grammophon.
-
Každý den si vyhradím hodinu pro hru na klavír, říká ředitel České filharmonie David Mareček
Deset let nebyla v abonentní řadě České filharmonie Dvořákova Novosvětská. Proč tento soubor volí v roce 200. výročí narození Bedřicha Smetany i skladby Antonína Dvořáka?
-
Hudební bilance 2023: Veronica Swift, Lukáš Vondráček nebo Peter Lipa. Která alba letos rezonovala?
V rubrice Album dne již 6 let hodnotíme novinky z oblasti vážné, jazzové i alternativní hudby. Které z letošních alb považují recenzenti za nejlepší?
Nejposlouchanější
Viktorín Šulc: Etuda z odvrácené strany. Alois Švehlík a Vladimír Dlouhý na stopě brutálnímu vrahovi
-
Léon Bloy: Chudá žena. Nezapomenutelnou a vznešenou dceru bídy čte Jan Kanyza
-
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Ženitba. Komedie s Ivou Janžurovou, Danou Medřickou a Jiřím Sovákem
-
François Rabelais: Pantagruel. Uštěpačný humor, orgie absurdna a formální nespoutanost
-
Karel Čapek: Krakatit. Román o výbušninách a snění, o lidských vášních a bohu
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.