Šaty od Rochové, konceptuální umění od Valocha. Dobré vztahy pomáhají tvořit silné sbírky, říká ředitel Moravské galerie Jan Press

24. březen 2022

Varovali jej, že vizi Moravské galerie v Brně už není možné dál posunout. Ukázalo se, že opak je pravdou. Ředitelem této instituce se Jan Press stal před devíti lety, od té doby postavil nové stálé expozice, opravil několik budov a důraz dává na dobré vztahy (nejen) s lokálními umělci i na budování unikátní sbírky současného designu a módy. Do Vizitky ho pozvala Markéta Kaňková.

„Kádrově to u nás doma nebylo úplně čisté,“ komentuje ředitel Moravské galerie Jan Press, proč jej jako teenagera rodiče podpořili ve studiu stavební průmyslovky. Po maturitě pokračoval na stavební fakultě Vysokého učení technického a nebýt vážné autonehody, po které nemohl pravou rukou psát, natož rýsovat, stavárnu by pravděpodobně dokončil. Vysokoškolský titul nakonec získal z oborů dějiny umění – muzeologie, kombinace se stavařinou a projektovým řízením mu ale dává dobrý vhled do dalších potřebných problematik: rekonstrukcí budov (v nejbližší době se Moravská galerie chystá na renovaci Místodržitelského paláce) a vícezdrojového financování. O něm ve Vizitce také velice detailně hovořil.

Rukopis z archivu Jiřího Valocha uloženého v Moravské galerii Brno

První píseň, kterou Jan Press do Vizitky vybral, odkazovala ústy Kurta Cobaina z Nirvany k divokým devadesátým letům. Press je, jak v rozhovoru řekl, v podstatě prostopoval po západní a jižní Evropě. Už tehdy jej nesmírně lákaly výstavy, chyběly mu ovšem peníze na vstupné. „Do Louvru byl do osmnácti vstup zdarma, ale třeba do Musée d'Orsay jsem se plížil služebním vchodem,“ vzpomíná. S posluchači se podělil také o své zkušenosti s brigádním česáním malin v Anglii. Touto prací mořil dluhy, které „nasekal“ jím vedený studentský spolek Průslyšnost. S přáteli z filozofické fakulty jej provozoval proto, že mu při studiu dějin umění chyběl důraz na umění moderní a mezioborové.

Devadesátky jsou zpátky

K devadesátým letům se vážou i umělecké tendence Moravské galerie. Divácky veleúspěšná výstava věnovaná knize o dobových subkulturách Kmeny 90 podle Jana Presse před pěti lety rozpoutala zájem o estetiku této doby, na kterou bude navazovat chystaná výstava o výtvarné postmoderně. Na blízký vztah Moravské galerie s brněnským rodákem, konceptuálním umělcem Jiřím Valochem zase naváže projekt s názvem Rodinné záležitosti, který vedle sebe postaví Valocha a jeho otce, archeologa Karla.

Čtěte také

Opečovávané vztahy s Jiřím Valochem vedly v minulosti k tomu, že Moravské galerii věnoval část svého archivu. Ta dnes tvoří důležitou osu stálé sbírky nového umění Art Is Here, umístěné v Pražákově paláci. „Je škoda, že Moravská galerie v předchozích letech tento dar odmítla. Dostal se totiž do Národní galerie, kde tvoří jakési zapomenuté torzo. V regionálním prostředí by takový dar sehrál obří roli. Nicméně to, co máme, tvoří základ, který můžeme doplňovat,“ konstatuje Press.

V souvislosti se stálými expozicemi popsal i to, jak se osvědčilo dobrovolné vstupné, a mluvil také o tom, jak problematické je při napjatém rozpočtu pořizovat do galerijních sbírek novinky. Zde se opět hodí dobré vztahy, průřez svým archivem instituci nedávno věnovala brněnská rodačka, návrhářka Liběna Rochová. Umělce a designéry pak před dvěma lety galerie podpořila štědrým nákupem jejich prací. Nakoupené i darované artefakty by měly být pevným základem vznikající sbírky moderního českého designu a módy. Část z ní mohou vidět návštěvníci nově zrekonstruovaného a loni na podzim otevřeného Uměleckoprůmyslového muzea.

Spustit audio

Související