Rozhlasové vlohy nemá každý a doučit se to nedá. Krátké věty a jasná struktura jsou základ, říká o práci s mikrofonem redaktor Jiří Kamen
Rád vzpomíná na vysokoškolské hodiny s teoretikem umění a fotografem Václavem Zykmundem, ale taky s Alenou Štěrbovou, která poutavě přednášela o rozhlase. „Tehdy by mě ani napadlo, že bych se v rozhlase mohl ocitnout i já,“ říká spisovatel a rozhlasový tvůrce Jiří Kamen, který nakonec na Vinohradskou třídu přišel o tři roky později, než začala vysílat kulturní stanice Vltava. Muže, který má na rozhlase rád svéráznou imaginaci a taky rychlost, do Vizitky pozval Michal Bureš.
Hlas Jiřího Kamena zní pravidelně z vltavské Víkendové přílohy, do Českého rozhlasu ale nastoupil už v roce 1975 po absolutoriu olomoucké uměnovědy.
Čtěte také
„Měl jsem tu být jako dramaturg rozhlasových her, ale došlo k zádrhelu, a tak jsem začal pracovat a už zůstal v redakci věnované humoru a satiře,“ vzpomíná na lehce bizarní angažmá, v rámci kterého se mu ale podařilo natočit například pořady s Janem Vodňanským, Janem Werichem nebo Jiřím Suchým.
V roce 1992 se pak stal šéfredaktorem letos padesátileté Vltavy, jejíž program se svým týmem obohatil pod vlivem britské kulturní stanice BBC 3 o publicistiku, reflexi živé kultury. „Původně jsem preferoval redaktory s odborným vzděláním, protože jsem si myslel, že rozhlasové řemeslo se dá doučit, ale pak jsem zjistil, že ne. Lidem, kteří měli rozhlasové vlohy, jsem dal přednost před těmi dokonale vzdělanými,“ vzpomíná.
Krátké věty, přísná struktura
Rozhlas má svá pravidla, například krátké věty nebo přísnou strukturu příspěvku, a jak Jiří Kamen ve Vizitce řekl, právě díky rozhlasovému drilu dokáže své prozaické texty lépe strukturovat. V současné době pracuje na dvou knihách: jedna se věnuje brněnskému dokumentaristovi Karlu Fuchsovi, druhá, olomoucká, pak nese název Splín arcibiskupa Kohna a jedná se o román, který píše patnáct let. Jak souvisí s připomínkou 450 let od založení Univerzity Palackého? I o tom mluvil Jiří Kamen ve Vizitce podrobně.
Čtěte také
Literatura, humor, nadsázka a groteska lákaly vltavského hosta už jako dospívajícího kluka, tehdy se ovšem ještě profiloval především jako hráč stolního tenisu. Na gymnáziu se seznámil s básněmi M. J. Lermontovova, přibyl surrealistický sborník Magnetická pole a ping pong ustoupil do pozadí. Coby student vyhrál v Ostravě básnickou soutěž a jeho texty pak vysílal ostravský rozhlas, za což Kamen obdržel na tu dobu tučný pětisetkorunový honorář. Svůj první román, respektive románový životopis, vydal v jedenatřiceti: v Toulavém koni vyprávěl životní příběh spisovatele Emila Artura Longena a jeho ženy Xeny. Ve výčtu jeho knih ale najdeme i povídky nebo básně, přičemž, jak Jiří Kamen ve Vizitce řekl, málokterou z nich byl schopen naučit se nazpaměť.
V rozhovoru s Michalem Burešem vzpomínal také na olomoucká studia, ovlivněná pobytem sovětských vojáků, na klíčové vysokoškolské učitele i důležité momenty z jím prožité rozhlasové historie.
Související
-
Miluju samotu ve studiu. Odhalení hercovy tváře dokáže tajemství četby zbořit, říká Jiří Vyorálek
K divadlu se dostal na třebíčské základce, tehdy ho totiž fascinovaly ochotnické výkony jeho o deset let starší sestry. Paralelně s tím jej formoval film Limonádový Joe.
-
Vltava není kulisa, je třeba soustředit se na podcasty a pořady „na vyžádání“, říká René Zavoral
Má rád francouzštinu, šansony a do galerie chodí na impresionismus či kubismus. Jeho nejbližším pracovním cílem je zajistit Českému rozhlasu financování na další roky.
-
Rozhlas, to jsou pro mě emoce, fantazie a silné příběhy, říká šéfredaktorka Jaroslava Haladová
O své cestě z rodných Klatov na pražské Vinohrady, o koronavirovém roku 2020 i o tom, jak přemýšlí o programové skladbě stanice, mluvila ve Vizitce s Ondřejem Cihlářem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.