Ranní úvaha Daniela Soukupa: O užitečnosti humanitních věd
Poslední dobou se rozmáhá hloupá móda označovat humanitní obory za „neužitečné“ pro praxi.
I na nehumanitních fakultách se sice vyučuje řada oborů, které jsou zaměřené spíš teoreticky než prakticky; ale jako příklad nepotřebného oboru se mnohem častěji uvádí, dejme tomu, kulturní antropologie než třeba teoretická biologie nebo algebra.
Těžko říct proč. Jedním z důvodů nejspíš je, že když dostatečné množství lidí něco dostatečně dlouho říká, tak to po nich začnou další a další opakovat do omrzení. Roli asi hraje i to, že s jazykovými projevy, společenskými vztahy a ostatními oblastmi zkoumání humanitních věd má každý z nás bezprostřední zkušenost. Proto může kdokoliv nabýt mylného dojmu, že se těmto věcem dá porozumět tak nějak přirozeně, bez složitého teoretizování a bádání.
Představa o „neužitečnosti“ těch či oněch oborů pro praxi každopádně většinou vychází z pomýleného pojetí jak užitečnosti, tak praxe. „Praxí“ se totiž většinou míní momentální potřeby výrobních firem, anebo spíš jejich nejhlasitějších mluvčích – a „užitečné“ je údajně takové vzdělání, které má těmto firmám pomoci k co největšímu zisku.
Tento postoj vyjadřuje třeba oblíbená průpovídka prezidenta Zemana „průmysl nás živil, živí a bude živit.“ Přičemž průmyslem má Zeman na mysli především ocelárny, automobilky, jaderné elektrárny a další velké podniky.
Ale například Ján Košturiak, úspěšný slovenský podnikatel a inovátor, to vidí dost odlišně. Mluví o tom, že „základní princip podnikání je… zlepšování světa a zisk je pouze vedlejší efekt“ a že „první krok inovace je empatie k prostředí, ve kterém žijeme, nebo k zákazníkovi, jehož obsluhujeme“ (Katolický týdeník 49/2017, s. 13).
Inovativní firmy tedy potřebují zaměstnance schopné vystihnout potřeby zákazníků, mluvit jejich řečí, odhadnout budoucí vývoj i rozumět společenským souvislostem a mezikulturním rozdílům. To vše si člověk může osvojit například humanitně zaměřeným studiem.
Zdaleka nejdůležitější ale je, že hledět na školství optikou majitele automobilky je velmi krátkozraké. Fungující společnost a stát totiž vznikají ze spokojených lidí – tedy takových, jejichž život má více rozměrů než jen ten úzce ekonomický.
Humanitní obory nám tyto další rozměry zpřístupňují. Často jakýmsi úkrokem: zabloudíme do zdánlivě odtažitého tématu, a díky němu se nám otevře nový pohled na naši žitou skutečnost.
Zabýváme se kupříkladu dávnými mytickými představami o „středu světa“ – a lépe tak pochopíme lidskou potřebu harmonie a řádu. Čteme Shakespearovy historické hry – a pronikneme do mechanismů manipulace a moci. Zkoumáme dějiny nacionalismu v 19. století – a ujasníme si, jak funguje vymezování „my“ versus „oni“.
Dobrý dlouholetý učitel historie, literatury nebo filozofie za sebou zanechá tisíce lidí – našich spoluobčanů – s prohloubenějším myšlením, vytříbenějším vyjadřováním a rozrůzněnějším porozuměním světu.
A mnozí z těch tisíců to vše dále šíří ve svém okolí. Jistě, tyto dopady se počítají obtížněji než tuny vyrobené oceli. Jenomže právě ty nejpodstatnější věci v našich životech se zkrátka do puntíku spočítat nedají.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.