Půvab violoncellového opojení

22. únor 2006

Podtitul alba Koncert pro 56 strun sice tvrdí, že provází posluchače "převážně vážně od baroka po jazz", doslova však lze vzít pouze druhou část věty.

Zní tu opravdu hudba od baroka až po první desetiletí 20. století, tedy v rozpětí více než tří století: od Alessandra Stradelly (1644-1682) a Domenica Gabrielliho (1650-1690) až po Scotta Joplina (1868-1919) a Jaroslava Ježka (1906-1942). Vesměs jde ale o tóny hravé, s notnou dávkou humoru, zkrátka velmi příjemné na poslech. "Vážný" je snad pouze záměr alba, na němž podává mistrovský výkon svérázné seskupení zrozené v Ostravě. Spojenými silami je vytvořili cellisté Janáčkovy filharmonie Ostrava a orchestru opery Národního divadla moravskoslezského, "v civilu" dobří přátelé, jimž - jak prozrazuje text bukletu - "přestalo stačit hrát jen koncerty a operní představení".

CD "Koncert pro 56 strun"

Rozhodli se tedy nabídnout publiku hudbu, jakou hned tak neslyšíme. Znějí tu totiž známé i poněkud pozapomenuté skladby (vedle jmenovaných například Lamb, Barriére, Offenbach, Albéniz, Prokofjev), jimž upravovatelé - nejsou bohužel uvedeni, abychom je mohli pochválit, ale třeba jde o týmovou práci - dali výhradně "violoncellovou" podobu. Při společném muzicírování plně vyniká půvab nástroje, o němž hudebníci hodně tvrdí, že "svým rozsahem a barevností se nejvíc podobá lidskému hlasu", virtuozita instrumentalistů, jejich entuziasmus i temperament. Deska má vedle umělecké kvality ještě další rozměr - může zároveň fungovat jako osobitý a nenásilný průvodce dějinami hudby.

autor: Agáta Pilátová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.